شکرگزاری چیست و شکرگزاری یعنی چه ؟

فهرست محتوای این مقاله

شکرگزاری چیست ؟

شکرگزاری یعنی چه ؟ به چه صورتی انجام میشه ؟ آثاری که در زندگی ما می گذارد کدام است؟ مراتب شکرگزاری واقعی به چه شکلی هستش؟ شکرگزاری به چه معناست؟ در ادامه این مقاله کاربردی و جامع قصد داریم در خصوص با موضوع شکرگزاری ( Gratitude ) به صورت کامل صحبت کنیم و به سوالات بالا و سوالات دیگر که در زمینه شکرگزاری وجود دارد، بپردازیم. پس ادامه این مطلب کاربردی را به هیچ عنوان از دست ندید.

تعریف شکرگزاری یعنی بجا آورن شکر نعمت، یعنی سپاس و سپاسگزاری و ادای شکر نعمت. حال لازم است این سوال را پاسخ بدیم که چرا خیلی از افرادی که زندگی سرشار از ثروت و فراوانی داره، احساس خوش بختی و خوشحالی نمی کنن؟ پاسخ بسیار ساده است، بخاطر اینکه بابت داشته هایشان قدردان و شکرگزار نیستن. در مقابل همه ما افرادی رو میشناسیم که با وجود اینکه وضع مالی مناسبی ندارن، زندگی سرشار از شادی دارن و خودشون رو خوشبخت میدونن! این بدین جهت است که این افراد به خاطر داشتن سلامتی، همسر خوب و فرزندان سالم همیشه و از ته دل شکرگزار هستند و همین امر موجب جاری شدن شادی و خوشبختی در زندگی آنها میشه.

بنابراین شکرگزار بودن یعنی به خاطر داشتن حتی ساده ترین امکانات و شرایط فراهم شده در زندگی هم سپاسگزار باشیم.

در حقیقت شکرگزاری یکی از راه های داشتن طرز فکری سالم، باز و مثبت اندیشی هستش. افرادی که شکرگزاری را همیشه در یاد خود دارن، در اصطلاح نیمه پر لیوان رو می بینن و در واقع کانون توجه اونها همیشه بر روی موارد مثبت هستش تا موارد و چیزهای منفی، میشه اینجوری گفت که این افراد همیشه به دنبال اتفاقای خوبن؛ چه برای خود و چه برای دیگران. شکرگزاری فرآیندی هستش که طی اون، یک آرامش عمیقی رو تجربه میکنی و میبینی که چجوری مسیر برات هموار میشه و اصلا از جایی که فکرش رو هم نمیکنی به وسیله ای کارت به بهترین شکل و اونجوری که صلاحته انجام میشه و بعضی وقت ها هم شاید ندونی که این از اثرات شکرگزار بودن مداومته.

از قدیم الایام گفتن که شکر نعمت نعمتت افزون کند، کفر، نعمت از کفت بیرون کند. به صورت کلی خوبه بدونی که ذات انسان این شکلیه که وقتی متوجه محبت یا لطفی از جانب کسی میشی، دوست داری که به نوعی ازش تشکر کنی و در واقع این لطف و محبت اون رو براش جبران کنی، این موضوع در خصوص رفتار شما با خداوند هم صدق میکنه. شما درخواستی از خدا داشتی، او به درخواست و آرزوی تو جامعه عمل پوشانده و تو در ازای این محبت و لطف خدا باید شکرگزار آن نعمت و نعمت های دیگرش باشی، چه نعمت هایی که بهت داده و چه اونهایی که بهت نداده، ولی نکته خیلی مهم تر اینه که شکرگزاری اینه که ما از نعمت هایی که خداوند بهمون داده به بهترین شکل استفاده کنیم و این خودش نوعی شکرگزاری هستش که میشه ازش به معجزه شکرگزاری نام برد.

برای مثال وقتی که خدا شرایط ترقی و پیشرفت را برای ما مهیا می کنه و در این مسیر تمام امکانات رو برای ما به کار میگیره، می بایست از این امکاناتی که در اختیار ما قرار گرفته است به نحوی استفاده کنیم تا به هدفی که از ابتدا داشتیم، دست پیدا کنیم و پیشرفت را به بهترین شکل تجربه نماییم. همان طور که همیشه هم گفته شده است تمامی نعمت هایی که به ما داده شده است، تحت شرایطی که ما قدردان آن نباشیم و در واقع شکرگزاری حقیقی رو در قابل آنها انجام ندهیم، از ما باز پس گرفته میشه و سرانجام همه آنها را از دست میدیم و دلیل آن هم اینه که آنطور که شایسته و سزاوار بوده از آنها استفاده نکردیم و قدردان و شکرگزار آن نعمت ها نبودیم. به بیان دیگر باید همیشه حواستون باشه که کائنات و یا همون جهان هستی، همونجوری که قدرت اعطای خواسته هاتون رو داره، به همون اندازه قدرت پس گرفتن اون ها رو هم داره. یعنی شرایط رو جوری رقم میزنه که تمام چیزهایی که میخواستی و دریافت کردی به نحوی از دستت خارج بشه، پس حواستون باشه که شکرگزار باشی و حس و حالتون رو همیشه خوب و مثبت نگه داری.

آثار شکرگزاری در زندگی

بنظر شما شکرگزاری چه تاثیری دارد؟ زیباترین روش ابراز عشق و محبت نسبت به تمام داشته هامون چیه ؟ شکرگزاری. ما انسان ها نعمت هایی داریم که هر کدوم از اونها رو اگر تنها برای یک روز از دست بدیم، زندگیمون مختل میشه! اما چرا شکرگزار آنها نیستیم؟ شکر کردن کار خیلی سختی نیست و فقط کافیه که از دل بیاد و واقعی باشه، همین. پس برای اینکه قادر باشی به تمام خواسته ها و آرزوهاتون دست پیدا کنی و یا زندگی سراسر شادی، آرامش و عشق را تجربه کنی، نیاز به انجام کار خارق العاده ای نداری و فقط کافیه که به تمام چیزهایی که در حال حاضر در اختیار داری عشق بورزی و به خاطرش شکر بجای بیاری. در واقع باید به جهان هستی این پیغام رو ارسال کنی که شکرگزار همه نعمت هایی که به شما بخشیده، هستی و حتی لیاقت دریافت مقدار بیشتری از آنها رو نیز داری. این نکته رو در گوشه ذهنت داشته باش که شکرگزاری یک معجزه محسوب میشه، معجزه ای که در تمامی جوانب زندگیت میتونه به بهترین شکل کمک حالت باشه و بهترین چیزها رو برات رقم بزنه. شکرگزاری دقیقا چه تاثیراتی میتونه رو زندگیتون داشته باشه؟ این سوالی است که قصد داریم در ادامه پاسخ آن را بدیم :

ایجاد حس شادی عمیق و لذت بخش در افراد

در حقیقت حس شیرین شادی و آرامش یکی از بهترین احساساتی است که با شاکر بودن، قادر هستید به دست بیاورید. داشتن یک زندگی شاد و در آرامش، آرزویه که هر انسانی داره و برای رسیدن به آن حاضره خیلی کارها بکنه، دریغ از این که کلید کار شکرگزاریه و اصلا نیازی به انجام کاری خاص و یا خارق العاده نیست. میشه گفت که اگر بدونید که چه شاده و حس زیبایی میتونه با شکرگزاری وارد زندگی شما بشه، قطعا این موضوع رو دیگه از یاد نمی بری و سعی میکنی که مداوم و از اعماق وجودت به تمام چیزهایی که داری عشق بدی و بخاطر داشتنشون شکر بجای بیاری.

علت کسب این شادی پس از شکرگزاری چیست؟ در این خصوص میشه گفت که در حقیقت ذهن خودش رو اینطوری تعلیم میده که روی نکات مثبت و خوب زندگی تمرکز کنه و همین موضوع موجب میشه به نسبت قبل احساس خیلی بهتری نسبت به چیزهایی داشته باشی که جزو روزمرگیت شده بودند و احساس خوبی نسبت بهشون نداشتی و در واقع برات تبدیل به عادت شده بودند، در انتها ذهن شما به ذهنی مثبت گرا و شاد تبدیل میشه و شما آرامش قلبی پیدا میکنی و وقتی در آرامش و مثبت گرا باشی، اعصابت کمتر خورد میشه و نقط ضعف رو کم تر در نظر میگیری و زندگی شادتر و لذت بخش تری رو تجربه میکنی، به همین سادگی.

بهبود یافتن روابط و جایگاه اجتماعی

جا انداختن موضوع قدردانی و سپاسگذار بودن از خداوند، میتونه در روابط روزمره و جایگاه اجتماعی افراد هم تاثیر بسیار زیادی رو داشته باشه. در حقیقت افراد شکرگزار و قدردان همیشه متواضع و آرام اند و اتفاقا زندگی آنها نیز پر از نعمت و برکت میشه. این گونه افراد برای هر کار کوچکی هم که کسی برایشان انجام میدهد، تشکر میکنند و قدردان لطف، محبت و زحمات اطرافیانشون هستند و همین موضوع موجب بیشتر شدن لطف و محبت اطرافیانشون هم میشه. بعضی مواقع این اطرافیان همان کارکنان دیگر یک شرکت و یا مدیر آن شرکت است و همین موضوع شکرگزاری و قدردانی میتونه در جایگاه اجتماعیشون هم تاثیرات بسیار خوبی رو بزاره و همچنین روابط اونها رو نیز بهبود ببخشه. کائنات یا همان جهان هستی، از انسان های شکرگزار و قدردان بیشتر از بقیه افراد خوشش میاید و مسیر موفقیت این گونه افراد رو به صورتی رقم می زنه که موفقت، آرامش، شادی و … در زندگی این افراد جاری بشه. در مقابل هم انسان هایی قرار داره که همیشه به زمین و زمان غر می زنن و از هیچ چیز و هیچ کس راضی نیستن و بدخلقی و عصبانیت جزو روزمره زندگیشون هستش و اگر به زندگی این گونه از افراد نگاهی درست و عمیق بندازیم، متوجه میشیم که زندگی آنها از تنهایی، فقر و بدبختی پر شده و هر روز نسبت به دیروز پسرفت بیشتری کردن! اینگونه افراد باید دیدگاه ذهنی خود رو عوض کنن و بدونن که با شکرگزاری، مثبت اندیشی، استفاده از قانون جذب و … میتونن به موفقیت، شادی و آرامش برسن و زندگی لذت بخشی را تجربه کنن.

قانون تابش و بازتابش

در این خصوص باید بگیم که شما عزیزان به عنوان کردن کلمه تشکر، یک انرژی آزاد می کنید که این انرژی مثبت، روی افراد دیگری که در آن محیط حضور داره نیز تاثیر گذاره و در حقیقت همان انرژی با قدرت بسیار بیشتری به سمت شما برمیگرده، به این قانون، قانون تابش و بازتابش انرژی گفته میشه ( قانون جذب یا ارتعاش ) . به این موضوع توجه کنید که به همان اندازه که انرژی های خوب، انرژی های خوب تر را به همراه داره، انرژی های بد و منفی هم انرژی های بد و منفی تر را برای شما به دنبال داره.

پس در این خصوص حواستون باشه که اگر کلمات منفی، بد و ناخوشایند را بیان کنیم، محیط هم به همان انرژی های بدی که فرستادی رو خیلی بدتر به خودتون بر میگردونه و در واقع هر عملی یک عکس العملی داره که ما میتونیم با انعکاس انرژی های مثبت و کلمات خوب و مثبت، انرژی های خیلی خوبی رو به خودمون جذب کنیم و شکرگزاری یکی از مهم ترین و خاص ترین اون کلمات هستش.

شکر نعمت، نعمتت افزون کند

این شعر بارها و بارها به گوش ما خورده ولی آیا یک بار هم که شده به معنا و مفهوم ساده و پیش پا افتاده آن توجه کرده ایم؟ در واقع باید بدونیم که چه چیزی اتفاق میوفته که شکرگزاری موجبات افزایش نعمت را برای ما فراهم میکنه! در واقع این نمودی دیگر از مورد قبل که قانون تابش و بازتابش انرژی بود، هستش ولی بگزارید به این مورد هم اشاره کنیم تا موضوع را به شکلی کامل براتون جا بندازیم. برای اینکار بزار این طور شروع کنم که کائنات و در واقع همان جهان خلقت بر پایه و اساس انرژی بنا شده و این بدین معنیه که هر احساس دل نشین و لذت بخش و یا ناراحت کننده و تلخی را از خود بروز بدیم، کائنات آن را پردازش کرده و به همان صورتی که بوده به شما میفرسته. این ضرب المثل یادتونه که خیلیم شنیدیم؛ “از هرچی بترسی، سرت میاد” به عنوان مثال وقتی ما از تصادف در رانندگی بترسیم، داریم به کائنات این انرژی رو میفرستیم که من خواهان تصادفم و اون رو هرچه سریع تر برام رقم بزن! در صورتی که ما این طور فکر نمی کنیم و این در حالی است که این موضوع در تمامی موارد با هر ابعادی که داشته باشن به همین شکل معنی خواهد داد. یادتون باشه که چنانچه همیشه شاکر باشید و نسبت به داشته هایتان اعلام رضایت کنید در اصل احساس مثبت و انرژی های خوب را به آنها انتقال بدید و در نهایت این موضوع منطقی است که مقدار بیشتری از آن نصیب شما میشه.

ایجاد ارتباط موثر میان خالق و مخلوق

یکی دیگر از آثار شکرگزاری در زندگی این است که رابطه ما با خالق خودمون به مراتب عمیق تر و خوشایند تر میشه. وقتی که ما برای نعمت هایی که ما داده شده است، خداوند را شکر می کنیم، در واقع زمان بیشتری از روز را به صرف وقت گذرانی و تفکر به خداوند میکنیم و از اونجایی که خداوند هم سرشار از منابع محبت و لطفه ما از این منابع، بهره بیشتری میبریم و در حقیقت چیزی درون ما تغییر میکنه که در ارتباط ما با خداوند بیش از پیش عملکرد بهترین داریم. این ارتباط قوی تر که به وسیله شکرگزاری مداوم و واقعی ایجاد شده موجب احساس قدرت بیشتر در فرد میشه و سرانجام این فرد در رویارویی با مشکلات و موانع زندگی عملکردی به مراتب بهتر از انسان قدرنشناس داره. این نکته دینی هم در این خصوص وجود دارد که شکرگزاری در واقع به سود انسان است و موجبات هدایت و تربیت به وسیلیه آن و برای انسان شکرگزار فراهم میشه.

چگونگی شکرگزاری در دین اسلام

ائمه ی اطهار در احادیث و روایاتی که نقل کرده اند به 3 نوع شکر اشاره کرده اند که عبارتند از:

  1. شکر زبانی: شامل دو نوع شکر، که اولین آن حمد خدای مهربان به منظور اینکه در هر حال خداوند را سپاسگزار باشیم با ذکر شکرگزاری “الحمداالله” و دومین آن بیان مجدد نعماتی که خداوند به ما ارزانی داشته است.
  2. شکر قلبی: هنگامیکه از صمیم قلب بخاطر تک تک نعماتی که خداوند به ما عطا کرده است او را شکرگزار باشیم.
  3. شکر رفتاری: شامل دو نوع شکر است که اولین ان دوری از محرمات است (اینکه نعماتی که خداوند به ما عطا کرده است را در راه صحیح و درست خود استفاده کنیم) و دومین آن حق تکلیف است که بابت نعماتی که خداوند به بخشیده است موظف هستیم که حق آن نعمت را ادا کنیم.

چند حدیث راجع به شکرگزاری

  • رسول اکرم (ص): کسی که نعمت های الهی را بر خود مستدام می بیند باید شکور و سپاسگزار باشد.
  • امام جعفر صادق (ع): شکرگزاری باعث وفور نعمت و مصونیت از فقر و تنگدستی است.
  • امام حسن مجتبی (ع): نعمت تا زمانیکه در دسترس و پابرجاست قدر آن شناخته نمی شود، اما همین که از دست رفت قدر آن شناخته می شود.
  • امام سجاد (ع): خداوند انسان های شکور و سپاسگزار را دوست دارد.
  • رسول اکرم (ص): ایمان دو نیمه است: نیمی صبر و شکیبایی و نیمی دیگر شکر و سپاسگزاری.
  • امام جواد (ع): نعمتی که شکر آن ادا نشود مانند گناهی است که آمرزیده نشود.

چطور شکرگزاری کنیم ؟

شکرگزاری قبل از رسیدن به خواسته ها

یکی از مهم ترین عوامل در روند انجام شکرگزاری که در همون اول باید انجام بشه، این مورده. در واقع ما داریم با این کار از فواید شکرگزاری و قدردانی در راستای رسیدن به هدف ها و خواسته هایمان استفاده می کنیم. باید توجه کنی که شکرگزاری بعد از اینکه به هدفمون رسیدیم، کار خیلی سختی نیست و در واقع “صوفی آن است که قبل از رسیدن به هدفش، شکرگزاری کند”. از این عبارت میفهمیم که زمان صحیح شکرگزاری پیش از رسیدن به خواسته ها و هدف هامونه. به بیان دیگر باید پیشاپیش بابت درخواست خود شکرگزار باشیم، تا به اون خواسته برسیم.

تهیه لیست مواردی که میتوانید بابتش شکرگزار باشید

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که برای چه چیزهایی باید شکرگزاری کنیم؟ بعضی از انسان ها به اینکه چه موردی را باید مورد شکرگزاری قرار دهند، واقف نیستن و بعضی وقت ها خیلی از نعمت های هرچند کوچک را جزو لیست خود قرار نمیدن، در صورتی که در صورت از دست دادن همان نعمت کوچیک شاید شرایط برای شما خیلی سخت تر از پیش بشه، پس سعی کنید که لیستی کامل از همه مواردی که باید شکر آنها را به جای بیارید، تهیه کنید و تلاش کنید به صورت روزانه و مداوم شکرگزاری را تمرین کنید. این کار در زندگی شما تحولی بزرگ را ایجاد میکنه و مسیر زندگی شما را بکلی تغییر میده. همین الانم میتونی چشم هات رو ببندی و بابت تمام نعمت هایی که خداوند بهت بخشیده، شکر به جای بیاری و حس و انرژی مثبت خودت رو نسبت به همه افراد بفرستی و ببینی که چه انرژی دریافت می کنی، قطعا با انجام همین کار در محیطی آرام احساس آرامشی خاص خواهی کرد که میتونه با شکرگزاری مداوم به صورت پیوسته و دائمی در زندگیت جاری بشه. پس حواست باشه که همیشه لیست چیزهایی که باید بابتش شکرگزار باشی رو نسبت به زمان حال بنویس، چه اونهایی که داری و چه اونهایی که نداری و بابتش سپاسگذار باش تا ببینی چه برکت، شادی و آرامشی رو تجربه می کنی.

شکرگزاری هایتان را به زبان بیاورید

بعد اینکه همه مواردی که باید شکر آنها را انجام بدید، لیست کردید نوبت به جاری کردن آنها بر زبانتان میرسه. همانطور که پیش تر هم به این موضوع اشاره کردیم؛ تاثیر کلمات بسیار زیاد خواهد بود و هر کلمه و انرژی مثبتی که در آن است به شما باز خواهد گشت. این مورد هم دقیقا همین موضوع را رقم خواهد زد. به عنوان مثال زمانی که قصد دارید حس محبت و قدردانی خودتون رو نسبت به پدر، مادر، همسر، فرزند، دوست و … اظهار کنید، کلیه کلمات محبت آمیز و زیبا را در کنار یک دیگر می چینید و به بهترین حالت ممکن بیان می کنید.

دقت کنید که شما آنها را بیان می کنید! وقتی تمامی این حس های خوب رو در کنار هم قرار بدیم و بیان نکنیم هیچ گونه بازخوردی از طرف مقابلمون دریافت نمی کنیم در حالی که ما انتظار داریم که بدون شکرگزاری که همان ابراز و اظهار لطف و محبت خداوند است، کائنات این شکرگذاری رو قبول کنه و بخاطرش زندگی ما سراسر شادی بشه؟ نه اینطور نیست. ولی نکته دیگری که در این باره وجود دارد اینه که با چه کلماتی باید این مقدار از لطف و محبت خداوند را شکرگزاری کرد؟ همان خداوندی که تمامی زیبایی های جهان هستی و خلقی سرچشمه ای از محبتش است!

بی تردید یافتن کلماتی شایسته می تونه بسیار سخت و حتی غیر قابل دستیابی باشه، اما نکته ای که وجود دارد اینجاست که خداوند به محدودیت ذهنی انسان ها آگاه است و شما نیازی نیست کلمات سخت که شاید بعضا معنی اون ها رو هم ندونین ردیف کنید و به عنوان شکرگزاری بیان کنید، بلکه در هر سن و سال و با هر میزان تحصیلاتی که هستید، زیبا ترین و بهترین کلمات محبت آمیز و زیبا رو که به ذهنتون می رسه، گوشه ای یادداشت کنید و در فرآیند شکرگزاری از اونها استفاده کنید و این نکته مهم رو هم فراموش نکنید که بابت لحظه لحظه زندگیتون ازش تشکر کنید و قدردان نعمت های بی پایانش باشید تا سرچشمه محبت، عشق و آرامش رو در زندگیتون مشاده کنید.

داشتن دفترچه شکرگزاری

در نظر داشته باشید که یکی از بهترین و جذاب ترین تمارین در روند شکرگزاری و اینکه بتونید فرآیند شکرگزاری رو تبدیل به عادتی زیبا و دل انگیز کنید، این است که بلافاصله بعد از بیدار شدن در یک دفترچه ای که برای خودتون درست کردید، حداقل 5 مورد از نعمت هایی که به فکرتون میرسه رو بنویسید و بخاطرش از خداوند ممنون باشید. این موارد میتونه شکرگزاری از سلامتی، داشتن خانواده خوب، شغلی مناسب، ذهنی خلاق، چهره ای زیبا و … باشه. این امر شاید در ابتدای کار کمی برای شما سخت باشه ولی پس از گذشت مدت زمانی اندک، تبدیل به عادتی لذت بخش میشه و همچنین با انجام این عمل حس خوبی نسبت به زندگی و اطرافیانتون در شما پدیدار میشه. بهتون قول میدم که این موضوع اونقدر دلچسب میشه که برای اینکه یک روز دیگر از خواب بیدار شید و مراسم شکرگزاری مروبط به خودتون رو انجام بدید، لحظه شماری کنید و در حین نوشتن و پرداختن به آن، لبخندی عمیق روی لباتون باشه.

همان طور که در قوانین جذب اومده؛ زمانی که شما برای اتفاق های کوچیک هم خداوند را شکرگزار باشی، این موضوع هم به ایجاد حسی خوشایند و خوب در زندگیتون منجر میشه و هم زمینه ساز پیدایش اتفاقات خوب دیگر در زندگی شما نیز میشه، به خاطر اینکه وقتی شما شکرگزار موضوعی باشی در حقیقت آن پیام را برای کائنات میفرستی که از این دست اتفاقات خوب بیشتر میخوای و کائنات هم بیشتر و بزرگترش رو برای شما آماده و ارسال میکنه و این موضوعی شگفت انگیز و خارق العاده است که به سادگه میتونه زمینه ساز موفقیت، شادی، آرامش و … در زندگی شما بشه. این نکته را هیچ موقع از یاد نبرید که با شکرگزاری واقعی و از ته دل، پای آرامش و شادی رو به زندگی خودتون باز خواهید کرد. امیدوارم که همیشه دلتون شاد باشه و در کنار خانوادتون راضی و پر روزی باشید.

شما نه تنها می تونید در دفترچه شکرگزاری  برای داشته های الانتون شکرگزاری کنید بلکه می تونید خواسته ها و آرزوهایی هم که دارید رو داخلش بنویسید. به چه شکل؟ اینکه حواسمون به نوشتن خواسته هامون باشه چون که ضمیرناخوادآگاه ما همیشه بیداره و حواسش به این هست که ما داریم چیا رو به زبون میاریم و راجع به چی حرف میزنیم، سریع اون رو برداشت می کنه و اماده ی اوردن توی زندگیمون می کنه. حالا برا نوشتن ارزوهامون باید حواسمون به فعل ها باشه. مثلا چجوری؟ اینکه فعل ها رو جوری بنویسم که انگار همین الان اون خواسته رو توی زندگیمون داریم و بابتش خوشحالیم و داریم خدا رو شکر می کنیم. مثلا خدایا شکرت بابت مرسدس بنزم. خدایا شکرت بابت درامد میلیاردی ام. خدایا شکرت بابت سلامتی ام.

چند شکرگزاری از خدا

  • خدایا شکرت که دستان سالمی دارم.
  • خدایا شکرت که پدر و مادر دارم.
  • خدایا شکرت که خانه ای برای زندگی کردن دارم.
  • خدایا شکرت که خانواده ای سالم دارم.
  • خدایا شکرت که از نظر روحی سالم هستم.
  • خدایا شکرت که از نظر اخلاقی سالم هستم.
  • خدایا شکرت که دوستان خوبی دارم.
  • خدایا شکرت که دوست داشتنی هستم.
  • خدایا شکرت که امروز سالم از خواب بیدار شدم.
  • خدایا شکرت که چشمانم زیبایی ها رو می بیند.
  • خدایا شکرت که توانمندی های بسیاری دارم.
  • خدایا شکرت که وجود تو را در زندگیم حس می کنم.
  • خدایا شکرت که می توانم شکرگزار نعمات تو باشم.

دوره شکرگزاری

برای انجام شکرگزاری ما ممکنه اول راه خیلی مقاومت داشته باشیم و برامون کار سختی باشه، اینجوری که بخوایم هر لحظه به داشته هامون توجه کنیم و اونا رو شکرگزاری کنیم و بابتشون خوشحال باشیم، چرا؟ چونکه یک عمری رو ما با فکر نداشته هامون زندگی کردیم و همیشه حالمون بد بوده و حس خوبی نداشتیم. حالا اگه بخوایم یک باره تمرکز کنیم روی داشته هامون یکم برامون سخته. راه حل چیه؟ اینه که ما برا خودمون یک دوره شکرگزاری برگزار کنیم، به چه شکل؟ اینجوری که یک دفتر برداریم و هر روز که از خواب بیدار میشیم به مدت 21 روز یا 40 روز، روزی 10 تا نعمت رو بنویسیم، نعمتایی که توی زندگیمون داریم و باید لیستی که هر روز می نویسیم تکراری نباشه و هر روز چیزای جدید رو اضافه کنیم به لیستمون. وقتی این کار رو میکنیم ما به این کار عادت می کنیم و شکرگزاری میشه یه رکن جدایی ناپذیر زندگیمون. حواستون باشه شکرگزاری کردن باید به شما حس خوبی بده نه حس بد. مثلا نگید خدایا شکرت که من این ماشین رو دارم ولی توی دلتون بگید اخه این چه ماشینیه!

سوالات متدوال درباره شکرگزاری چیست ؟

[sp_easyaccordion id=”21544″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *