هوش مالی چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

هوش مالی چیست؟

هوش مالی یا آی کیو مالی (به انگلیسی : financial intelligence or financial IQ ) امروزه در دسته بندی های هوش ها و آی کیو های موجود در ذهن انسان قرار گرفته است. با گذشت زمان و نیاز هرچه بیشتر انسان ها به دانستن مسائلی درباره امور مالی و اقتصادی آن ها را بر این می دارد تا راجع به هر آن چه که به نظرشان در این زمینه ها مفید است مطالعه داشته باشند. فردی به نام رابرت کیوساکی که اصالتا هاوایی تبار است نویسنده معروفی در زمینه آثار اقتصادی در آمریکا به شمار می رود. این نویسنده بزرگ کتابی کاملا مرتبط با همین موضوع مقاله ما یعنی هوش مالی نوشته است. او در جمله معروفی هوش مالی را این چنین تعریف می کند:

“هوش مالی عبارت است از مجموعه تشخیص، تصمیم و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب و کارش بکار می گیرد”

بنابراین طبق گفته رابرت کیوساکی وقتی به موقع تشخیص های درست و مهم مالی داشته باشید، اولین قدم در اثبات داشتن هوش مالی بالای تان را برداشته اید. این تشخیص درست را اگر فرد در ابتدای مسیرش نداشته باشد می تواند با گذشت زمان و به دست آوردن تجربه های فراوان آن را کسب کند. این تشخیص های به موقع در امور مالی حساس بیشتر به چشم می آید؛ به طور مثال افرادی که در بورس فعالیت دارند به شکل کاملا ملموسی اهمیت تشخیص به موقع را درک کرده اند. این که تشخیص دهند که الان زمان انجام تصمیم مهمشان است یا نه.

در قدم دوم پس از یک تشخیص به موقع، فرد با هوش مالی بالا سعی می کند که یک تصمیم عاقلانه و منطقی و متناسب با شرایط شخصی اش اتخاذ کند. تصمیمات در زندگی فرد همیشه نقش بسیار مهمی در پیشرفت و موفقیت یا شکست فرد ایفا کرده اند. در تصمیم گیری های مالی گاهی این نقش پررنگ تر در زندگی بروز می کند پس هوش مالی بالا در گرفتن تصمیم بهتر و مناسب تر بسیار موثر و حائز اهمیت است. اکنون متوجه شده ایم که طبق تعریفی که کیوساکی از هوش مالی دارد، آی کیو مالی صرفا خدادای نیست. هوش مالی اکتسابی است! بله درست شنیدید اکتسابی؛ شما با گذشت سن تان می توانید این هوش را در خود تقویت کنید و به رشد اساسی در آن دست یابید. هم چنین طبق تحقیقاتی که بدست آمده متخصصان اقتصادی متوجه شده اند که در هر سن خاصی انسان هوش مالی مختص همان سن را دارد. در کودکی شما یک جور نگاه به مسائل مالی و آینده مالی تان دارید و در نوجوانی یک جور و در بزرگسالی نگاه بسیار متفاوت تری نسبت به آن موقع بدست میاورید.

در اصل هوش مالی پیوستگی زیادی با طرز نگاه شما به مسائل مختلف اقتصادی دارد. اگر نگاه ضعیفی حتی به خودتان هم داشته باشید نمی توانید در تقویت هوش مالی موثر واقع شوید. پس اعتماد به نفس شما هم عامل بسیار مهمی در رشد هوش مالی تان می باشد.

دسته بندی های هوش مالی

از آن جایی که بحث ها درباره مسائل اقتصادی همیشه گسترده بوده است دسته بندی هوش مالی هم متنوع می باشد. هوش مالی در کل به 5 شکل مختلف دسته بندی می شود:

میزان درآمدی که بدست می آورید

در این نوع دسته بندی مقدار درآمد ماهیانه یا سالانه شما با افراد دیگر در حوزه فعالیت خودتان سنجیده می شود. کسی که حقوق و درآمد 10 میلیون تومان در ماه دارد به مراتب هوش مالی کمتری دارد از کسی که در ماه 40 میلیون تومان درآمد دارد.

نحوه بودجه بندی که برای پولتان انجام می دهید

برنامه ریزی شما برای پولتان و اینکه در هر برهه ای از زمان چگونه آن را خرج می کنید بسیار ویژه و مهم است. اگر هوش مالی کمی داشته باشید صرفا به ذخیره پولتان یا خرج کردن همه آن به یک باره قانع هستید ولی فرد باهوش در مسائل مالی برنامه ریزی و بودجه بندی های خاص خودش را دارد.

نحوه حفظ پول توسط شما

حفظ پول یا خرج پول؟ مسئله این است! از ساده ترین دریافت هایی که از یک فرد با هوش مالی بالا خواهید داشت ولخرج نبودن او و حفظ و ذخیره با برنامه پولش می باشد.

روش های بهبود اطلاعات مالی تان

از دانستن نکات و یادداشت های بزرگان اقتصاد گرفته تا اطلاع از جزئی ترین مسائل اقتصادی حوزه فعالیت تان همه و همه جزو این نوع دسته بندی محسوب می شوند. ویژگی این نوع از دسته بندی آن است که از سایر موارد اکتسابی تر است و هر قدر بیشتر تلاش کنید بیشتر به آن می رسید.

نحوه اهرم سازی برای پول

در این دسته بندی آن چه اهمیت دارد مقدار سود آوری و درآمد مازادی است که برای فرد حاصل می شود. سود به دست آوردن به عوامل مختلفی از جمله هوش مالی بالا بستگی دارد که به دنبال آن شخص می داند در کجا سرمایه گذاری کند و کجا پول خود را هدر ندهد!

به طور مثال کسی که سود 30 درصدی از پولش دریافت کند به مراتب هوش بالاتری دارد ار کسی که سود 10 درصدی دریافت میکند. آن چه که در سود کسب کردن مهم است میزان ونسبت تورم به سود دهی است. یعنی اگر شما پولتان را در بانک بگذارید و تورم 27 درصد و سود 23 درصد باشد این 4 درصد اختلاف دقیقا به ضرر شما تمام می شود پس با هوش بالای مالی از بالا آمدن این ضررها جلوگیری خواهید کرد.

چگونه هوش مالی خود را افزایش دهیم ؟

همان طور که اشاره کردیم هوش مالی قابلیت این را دارد که تقویت شود. راه حل های مفیدی در زمینه بالا بردن هوش مالی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد. با به کار گرفتن این راهکارها می توانید شاهد پیشرفت چشمگیر خود در زمینه های اقتصادی و مالی باشید!

طرز نگاهتان به پول را تغییر بدهید

تا زمانی که به خودتان نقبولانید که شما هم می توانید پول دار شوید به پول نمی رسید. تا زمانی که طرز تفکر درستی به پول نداشته باشید پول به سمت شما نمی آید. رابرت کیوساکی معتقد است که پولدارها هیچ زمانی برای بدست آوردن پول کار نمی کنند بلکه تنها به کارشان عشق می ورزند و سعی دارند که نه آن ها برای پول، بلکه پول برای آن ها کار کند!

تا وقتی که اعتقادتان بر این باشد که شما در وضع متوسط اقتصادی خواهید ماند همیشه متوسط می مانید. در صورتی که تنها با عوض کردن این نوع نگاه و اندیشه می توانید وضع تان را تغییر دهید.

به خودتان اتکا کنید

تا وقتی چشمتان را به دست دیگران، اطرافیانتان، دولت و سرمایه گذاری های نه چندان بزرگ در بانک تان دوخته اید یا به حقوق بازنشستگی ای که در آینده دریافت خواهید کرد امید دارید به ثروت نخواهید رسید!

رابرت کیوساکی پدر علم هوش مالی می گوید: “اتکاء به بیمه تأمین اجتماعی، یارانه دولت و سبد کالا بدترین نوع دلخوشی برای افراد جامعه است.”

پس اگر چه تمام این مسائل مثل یارانه و حقوق باز نشستگی و … می تواند کمک حال شما شود ولی هرگز به چشم منبع اصلی درآمد تان به آن ها نگاه نکنید.

پول همه چیز نیست ولی مهم است

ارنست همینگوی نویسنده و رمان نویس معروف جمله ای دارد که در زبان بسیاری از مردم می چرخد:

پول هیچوقت نمی‌تواند شما را خوشبخت کند!

درست است پولدار بودن و ثروتمند شدن ضامن خوشبخت شدن شما نیست اما بی پولی قطعا مشکل آفرین است و آسایش و خوشبختی را از انسان میگیرد. پس برای ارتقای هوش مالی خود نباید از پول و ثروت به کل غافل شوید و بر عقیده همینگوی بگویید اصلا پول خوشبخت مان نمی کند. پولدار نشوید ولی به فکر پول باشید.

به کارتان عشق بورزید

به عنوان یک گام مهم در بهبود هوش مالی بایستی نسبت به فعالیتی که در آن اشتغال دارید علاقمند باشید. اشتیاق و علاقه شما را در کارتان بی رقیب می کند، حقوق و درآمدتان را بسیار توسعه می دهد و اعتبار شما را در کار و حتی زندگی تان بالا می برد.

پس به کارتان عشق بورزید تا راندمان بیشتری از گذشته به دست بیاورید. داشتن علاقه خود به خود در ذهن انسان راه های بسیاری را باز می کند و می تواند به صورت ناخودآگاهی هوش مالی شما را افزایش دهد. در عوض نداشتن شور و اشتیاق نسبت به کار شما را از هرگونه پیشرفت باز می‌دارد و به هیچ ثروتی دست پیدا نمی کنید.

شما هم به پول می رسید اگر:

به پول رسیدن هرگز نباید برای شما یک رویا و آرزو تلقی شود بلکه آن را به خودتان نزدیک بدانید. فقط درصد کمی از ثروتمندان دنیا با ارث و مال پدرشان به به پول رسیده اند اما درصد بسیاری دیگر از ثروتمندان به دلیل تلاش بسیار زیاد و ارتقای هوش مالی شان به این جایگاه ها دست پیدا کرده‌اند.

به گفته یکی از ثروتمندترین مردان جهان، ثروتمند شدن تلفیقی از هنر و علم است. پس صرفا تلاش کردن بدون تفکر و هنر مالی شما را ثروتمند نخواهد کرد. باید هوش و استعداد خود را به کار بگیرید و قبل از هرگونه سرمایه گذاری خوب روی آن فکر کنید.

به تنها یک منبع مالی تکیه نکنید

اگر به کسب و کار افراد  ثروتمند توجه کرده باشید  می بینید که آنها بیش از چند منبع مالی دارند. وقتی یک منبع مالی داشته باشید ممکن است به دلیل شرایطی ناگهان تمام آن را از دست بدهید یا اینکه آن منبع مثل سابق برای شما ثروت‌آفرینی نکند پس کار عاقلانه این است که بیش از یک منبع درآمد داشته باشید.

برای داشتن بیش از یک منبع مالی سعی کنید تمرکز اصلی تان را بر روی یک منبع بگذارید و درعین‌حال روی سایر درآمدها هم انرژی بگذارید. منبع اصلی شما باید زمینه تخصصی تان را شامل شود.

قناعت، مهمترین سرمایه شماست!

صرفه جویی کردن در کنار زیرکی جزو بدیهیات زندگی یک فرد موفق و ثروتمند با هوش مالی بالا است. اگر به پولی رسیدید آن را یک شبه با باد ندهید، ولخرجی نکنید و همیشه درصدی از پولی که به دست می آورید را باید ذخیره کنید. صرفه جویی تنها به ذخیره پول نیست؛ بلکه دانستن این که در چه زمانی خرج کردن لازم است و چه زمانی ولخرجی محسوب می شود مهمتر از آن است!

خود قناعت باعث افزایش هوش مالی شما می شود. از آن جهت این را می گوییم که موقع قناعت ذهن تان را وادار می کنید فکر کند حالا که این پول را ذخیره میکنم با آن چه کنم؟! خود این طرز تفکرها باعث بالا رفتن هوش مالی شما می شود.

از وجود مشاوران و کارشناسان مالی غافل نشوید!

اگر چه در بالای همین مطلب اشاره کردیم که فقط به خودتان اتکا کنید ولی منظور در راستای عملکرد بود. در حالی که برای دانستن راه مناسب خیلی از اوقات شاید به تنهایی از پس کارهایتان بر نیایید و نیاز به وجود یک فرد کارشناس و کار بلد در زمینه های اقتصادی خواهید داشت.

افراد زیادی در هر جامعه ای پیدا می شوند که در زمینه های اقتصادی و حتی خود هوش مالی تخصص و مهارت کسب کرده اند. راهنمایی های این افراد اغلب اوقات راهگشاست پس از مشورت گرفتن از آن ها غافل نمانید.

در جمع بندی این مطالب پس به یاد داشته باشید که :

  • اگر تفکرتان را بر مبنای فقیر بودن خود تا آخر عمر بنا کرده باشید هرقدر هم شبانه روز تلاش کنید و زحمت بکشید باز هم نمی توانید فرد ثروتمندی شوید. سعی کنید طرز تفکرتان را حتما به شکلی طراحی کنید تا پولدار شدن تان را صرفا یک رویا نبینید.
  • سعی کنید منبع مالی تان را بیش تر از یک عدد کنید. وقتی پولی به دست می آورید آن را سریعا خرج نکنید و قبل از مصرف آن پول برایش برنامه ریزی مناسبی انجام دهید. صرفه جویی و قناعت می تواند به شکل عجیبی از شما یک فرد موفق بسازد.
  • پول همه چیز نیست و به خاطر پول از ارزش های زندگی و سلامتی تان غافل نشوید اما بدانید که بدون پول با مشکلات فراوانی در زندگی باید دست و پنجه نرم کنید. پس برای تامین رفاه خود هم که شده هوش مالی تان را بالا ببرید و به فکر یک درآمد متناسب با شرایط خود باشید.

سوالات متدوال هوش مالی چیست ؟

[sp_easyaccordion id=”22329″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *