هیپنوتیزم کلامی چیست و چطور آن را انجام دهیم ؟

فهرست محتوای این مقاله

حتما تا به حال کسانی را دیده اید که زمانی که حرف می زنند، با صحبت هایشان طرف مقابل را مسحور خود کرده و افراد زیادی هستند که می خواهند ساعت ها با آنها به صحبت بنشینند. به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا در مقابل این افراد، اشخاصی هم حضور دارند که با چند دقیقه صحبت کردن، همه از طرفشان پراکنده می شوند و حتی حاضر نیستند لحظه ای با آنها ارتباط برقرار کنند. بیشتر این ماجرا به فن بیان و کلام افراد بستگی دارد و اگر شما بتوانید روی کلام و فن بیان تان کار کنید و آن را قوی و قوی تر نمایید، تغییرات را مشاهده می کنید که چقدر دیگران علاقه مند به صحبت با شما خواهند بود. در این مقاله نیز ما می خواهیم در مورد همین موضوع صحبت کنیم و راهکارهایی را به شما میدهیم که به واسطه ی کلام تان بتوانید طرف مقابل را هیپنوتیزم کنید.

هیپنوتیزم کلامی چیست و به چه کاری می آید ؟

حتما برایتان سوال پیش آمده که هیپنوتیزم کلامی ( Covert hypnosis ) چیست و چرا چنین عنوانی را برای این مقاله در نظر گرفته ایم. در واقع به توانایی فرد در برقراری ارتباط و قدرت بیانش در صحبت کردن با افراد مختلف، هیپنوتیزم کلامی می گویند. کسی که بتواند به واسطه ی فن بیانش دیگران را مسحور خود کند و دیگران علاقه مند شوند که بیشتر با او ارتباط برقرار کنند، در واقع با کلامش توانسته دیگران را هیپنوتیزم کند.

اما ممکن است بگویید که این هیپنوتیزم کلامی به چه کارمان می آید؟ در واقع زمانی که شما روی فن بیان و قدرت حرف زدن تان کارکرده باشید، می توانید از آن در هر جایی استفاده کنید؛ در ارائه ها و کنفرانس های دانشگاه، در فروش محصولی خاص، برای صحبت در جمع، برای متقاعد کردن افراد و هر مسئله ی دیگری، فن بیان قدرتمند به کمک شما خواهد آمد و حتما به شما پیشنهاد می کنیم که روی این مهارت وقت بگذارید و آن را در خود تقویت کنید تا بتوانید به بسیاری از خواسته هایی که آرزویش را داشتید اما به دلیل عدم توانایی در ارتباط برقرار کردن و یا صحبت کردن، از آنها دست کشیده اید، برسید.

چطور دیگران را با کلام مان هیپنوتیزم کنیم؟

اگر می خواهید بدانید که چطور دیگران را با کلام تان جذب خود کنید که وقتی با شما صحبت می کنند، به هیچ چیزی توجه نداشته باشند و فقط روی حرف های شما تمرکز کنند، باید به سه عامل مهم توجه داشته باشید. هر کدام از این عوامل را ما در زیر ذکر کرده و در مورد آنها توضیحاتی به شما خواهیم داد.

هیپنوتیزم کلامی از طریق بیان

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، بیان تان است. سعی کنید که در مورد بیان به تمامی عوامل که در زیر ذکر میشوند، عمل نمایید.

انتخاب واژگان درست در هیپنوتیزم کلامی از طریق بیان

همیشه کلماتی خوب و مناسب برای موقعیتی که در آن قرار گرفته اید را آماده داشته باشید. برای اینکه دایره لغات تان افزایش پیدا کند، می توانید کتاب بخوانید و یا هر روز هفت کلمه جدید که معنی آنها را قبلا نمی دانستید یاد بگیرید که در زمان مناسب بتوانید از آنها استفاده کنید. به هیچ وجه از کلماتی که بار منفی دارند استفاده نکنید و همیشه سعی کنید که با کلامتان به طرف مقابل انرژی دهید و حال او را با واژگان و جملاتی که انتخاب می کنید، بهتر نمایید. این یکی از بهترین شیوه های هیپنوتیزم کردن افراد از طریق کلام است.

شناخت طرف مقابل در هیپنوتیزم کلامی از طریق بیان

برای اینکه دیگران را هیپنوتیزم کنید، آنها را بشناسید. برای اینکه به شناخت نسبی در مورد افراد دست پیدا کنید، باید به برخی موارد که در زیر ذکر کرده ایم توجه نمایید.

  • سن طرف مقابل
  • شخصیت طرف مقابل
  • میزان صمیمیتی که با شما دارد

اگر به این موارد توجه نکنید، به جای هیپنوتیزم کردن، فردی که با شما صحبت می کند، از شما فراری خواهد شد. مثلا فرض کنید با شخصی که نزدیک به 50 یا 60 سال دارد، به مانند کودکان صحبت کنید و یا طرف مقابل شما شخصیتی درون گرا دارد، اما شما شروع به شوخی های مختلف با او بکنید که این در مورد شخصیت وی هم حائز اهمیت است و اگر او شخصیتی شوخ طبع نداشته باشد، قطعا از شما دوری خواهد کرد.

بیان نکات مثبت طرف مقابل در هیپنوتیزم کلامی از طریق بیان

به هیچ وجه از نکات منفی دیگران حرف نزنید و ویژگی های منفی شان را به رویشان نیاورید. این کار باعث می شود نزد آنها احترام تان کمتر شود. به جای انجام این کار، همواره تلاش تان بر این باشد که از ویژگی های مثبت آنها حرف بزنید و به خاطر این ویژگی ها آن ها را ستایش کنید. توجه کنید که این بیان ویژگی های مثبت نباید به گونه ای باشد که طرف احساس کند به جای تعریف کردن در حال چاپلوسی هستید. حتما ویژگی هایی که در طرف وجود دارد را بیان کنید تا به یکی از بهترین نکات هیپنوتیزم کلامی عمل نمایید.

بیان اتفاقات مثبت در هیپنوتیزم کلامی از طریق بیان

به جای اینکه همواره از وضعیت بد جامعه یا بدبختی زندگی خودتان صحبت کنید، تلاش تان بر این باشد که اتفاق های زیبا را ببینید و در مورد آنها با طرف مقابل تان حرف بزنید. البته همانطور که در قبل هم گفتیم، این ممکن است به شخصیت طرف مقابل هم بستگی داشته باشد! به عنوان مثال برای کسی که دائما از وضعیت بد کشور صحبت می کند، اگر با او در مورد زیبایی های جامعه حرف بزنید، قطعا به یک تضاد بزرگ دامن زده اید. پس سعی کنید که همواره از اتفاقات مثبت حرف بزنید، اما در بیان این اتفاقات توجه کنید که شخص مقابل چه شخصیتی دارد و آیا می تواند این حرف های شما را بپذیرد یا خیر.

هیپنوتیزم کلامی از طریق لحن

مسئله ی حائز اهمیت دیگر در هیپنوتیزم کلامی، لحن تان است. باید در مورد لحن هم به برخی ویژگی ها توجه کنید که در ادامه در مورد آنها حرف میزنیم.

لحن متناسب با شرایط در هیپنوتیزم کلامی از طریق لحن

همیشه در صحبت کردن تان به شرایط نگاه کنید و ببینید که شرایط چگونه است و متناسب با شرایط، لحن تان را تغییر دهید. مثلا فرض کنید که شرایط به گونه ای است که طرف مقابل شما خسته به نظر می رسد، پس در اینجا اگر لحنی پر انرژی و شاد داشته باشید، نمی توانید در او تاثیر خوبی بگذارید! به همین منوال اگر شرایط به گونه ای است که طرف مقابل شاد و پر انرژی به نظر می رسد، اما شما با لحنی خسته با او حرف می زنید، قطعا نخواهید توانست در وی تاثیری آن چنانی بگذارید.

مدیریت لحن در هیپنوتیزم کلامی از طریق لحن

شاید این عبارت برایتان جدید به نظر برسد، اما با توضیحاتی که در ادامه در مورد آن می دهیم، برایتان شناخته خواهد شد. منظور از مدیریت لحن این است که سعی کنید اگر همیشه با یک لحن خاص صحبت می کردید یا به دلیل شرایطی که قبلا داشته اید (به عنوان مثال افسردگی و اضطراب) لحنی نامناسبی پیدا نموده اید، این لحن را مدیریت کنید و کم کم آن را تغییر دهید که همیشه به یک شکل خاص صحبت نکنید.

حتما افرادی را دیده اید که هر وقت صحبت می کنند، خسته به نظر می رسند و این افراد در همه ی موقعیت ها هم به همین شکل هستند. در واقع آنها کنترلی روی لحن شان ندارند و به همین جهت نمی توانند به گونه ای دیگر حرف بزنند. برای هیپنوتیزم کلامی، حتما این نکته را به یاد داشته باشید و به آن عمل کنید.

مدیریت لهجه در هیپنوتیزم کلامی از طریق لحن

شاید لهجه را بتوان در قسمت بیان هم قرار داد، اما از آنجا که ما در مورد نوع کشیدن صدا می خواهیم در لهجه های مختلف صحبت کنیم، پس لهجه را در قسمت لحن ذکر کردیم. همیشه سعی کنید برای اینکه تاثیر خوبی در اطرافیان تان بگذارید، در موقعیت های خاص از داشتن لهجه بپرهیزید و لهجه تان را مدیریت و کنترل کنید. برای کنترل لهجه در بستر اینترنت آموزش های زیادی قرار داده شده است.
به عنوان مثال لهجه ی زیبای اصفهانی را حتما همیشه شنیده اید! این نوع لهجه بسیار خوب و زیباست؛ اما زمانی که فردی لهجه اصفهانی دارد و به عنوان مثال قرار است در یک کنفرانس شرکت کند که همه ی افراد از شهرهای دیگر هستند، برای هیپنوتیزم کلامی بهتر است که لحن و لهجه اش را تغییر دهد و به شیوه ای دیگر شروع به صحبت کردن بکند. به این شکل هم حرفه ای شناخته می شود و هم می تواند به دو یا چند نوع مختلف لحنش را تغییر دهد که این یک مهارت است.

تن صدای مناسب در هیپنوتیزم کلامی از طریق لحن

حتما برخی ها را دیده اید که به گونه ای صحبت می کنند که گوش شما اذیت می شود و به نوعی صدای گوش خراشی دارند. برای اینکه شما هیپنوتیزم کردن را یاد بگیرید و جزو این دسته از افراد نباشید، همیشه بر روی تن صدایتان کنترل داشته باشید و به نوعی صحبت نکنید که گوش های طرف مقابل اذیت شود.

همیشه تن صدای تان را بسته به شرایط و محیط تغییر دهید. مثلاً اگر در جایی آرام حضور دارید، پس به همان اندازه که محیط آرام است، شما هم تن صدایتان را پایین بیاورید! اگر هم در محیطی شلوغ و پر سر و صدا قرار دارید، به همان اندازه که سر و صداست، شما هم تن صدایتان را بلندتر کنید.

هیپنوتیزم کلامی از طریق زبان بدن

زبان بدن تاثیر خیلی زیادی روی ارتباطات می گذارد و برای آن دوره های مختلفی هم برگزار می گردد. در ادامه سعی داریم برخی از مهمترین عواملی که باید به آنها در زبان بدن برای هیپنوتیزم کردن توجه کنید را ذکر نماییم. همراه ما باشید.

نوع نشستن در هیپنوتیزم کلامی از طریق زبان بدن

همیشه سعی کنید که زبان بدن تان در بهترین حالت خود، با طرف مقابل سخن بگوید. مثلا زمانی که با وی نشسته اید و در حال گفتگو هستید، به هیچ وجه روی خودتان را بر نگردانید و یا با شنیدن کوچکترین صدایی، جهت سرتان را از طرف شخص مقابل عوض نکنید؛ این کار باعث توهین به او خواهد شد و احساس می کند که به صحبت هایش خوب گوش نمی دهید و یا به آنها توجه نمی کنید.

وقتی که قرار است به صحبت بنشینید، به طرز نشستن طرف مقابل هم توجه کنید و به گونه ای بنشینید که او نشسته است. اگر هم روی صندلی قرار است بنشینید، به قول معروف روی آن لم ندهید و کاملاً کمرتان به صندلی چسبیده باشد.

نوع ایستادن در هیپنوتیزم کلامی از طریق زبان بدن

اگر به صورت ایستاده با کسی در حال صحبت هستید، به هیچ وجه خود را به سمت دیگری متمایل نکنید و کاملاً رو به روی او بایستید. بهتر است که دست به سینه نایستید و دست هایتان کنار پایتان باشد و یا به شکلی که اغراق نشود، در هنگام صحبت کردن دست هایتان را تکان دهید. هیچوقت از طرف مقابل تان عقب تر نایستید که احساس دوری کند و به گونه ای هم به او نزدیک نشوید که احساس کند حریم شخصی اش را زیر پا گذاشته اید.

اجزای صورت در هیپنوتیزم کلامی از طریق زبان بدن

در اجزای صورت تان را در هنگام صحبت کردن با افراد، مداوم تغییر به وجود آورید. به عنوان مثال اگر حرف تعجب آوری میزند، ابروهایتان را به سمت بالا متمایل کنید؛ به گونه ای که شما هم از حرف او تعجب کرده اید. هیچوقت در هنگام صحبت با افراد، با اجزای صورت تان کاری نکنید که آنها از صحبت با شما زده شوند. مثلا ممکن است که فرد در مورد موضوع ناراحت کننده ای حرف بزند، اما روی صورت شما لبخند است و یا حرف تعجب آوری از نظر خودش می زند، اما اجزای صورت شما به حالت معمولی است و تغییری نمی کند.

به واسطه ی این سه روش می توانید دیگران را در کلام هیپنوتیزم کنید و روی آنها تاثیر فوق العاده ای بگذارید. توجه کنید که هر کدام از نکاتی که بیان شد، نیاز به تمرین و ممارست دارند تا تبدیل به عادت شوند. برای خود برنامه ای بچینید و در هر کدام که ضعف دارید، تمرین کنید تا قوی و قوی تر شوید.

سوالات متداول هیپنوتیزم کلامی چیست و چطور آن را انجام دهیم ؟

[sp_easyaccordion id=”22333″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *