تغییر باورها

فهرست محتوای این مقاله

باور چیست ؟

بدون شک تمام افراد خوساته ها و ارزوهایی دارند که اگر آنها محقق شوند، زندگی آنها سرشار از لذت، خوشنودی می شود. اما در این بین موانعی وجود دارد که رسیدن به خواسته ها وآرزوها را برای بشر غیر ممکن ساخته است و آن چیزی نیست جز باور. جالب است بدانید که طبق قانون جذب یکی از مهمترین عوامل محقق شدن خواسته ها، داشتن باورهای متناسب با آن خواسته می باشد. بنابراین نتیجه می گیریم که یکی از عواملی که در رشد و پیشرفت انسان نقش مهمی را ایفا می کند باورها می باشند. حال باورهای ذهن ما می توانند درست یا غلط، محدود کننده یا قدرتمند کننده باشند و ساختن باورهای محدود کننده یا قدرتمند کننده تنها به دست خود انسان است و هیچ عامل بیرونی در آن نقش ندارد. به بیان ساده تر می توان گفت باور: تفکر انسان در مورد موضوعات مختلف اعم از روابط عاشقانه، ثروتمند شدن و… که سالیان است توسط تفکر اطرافیان، رسانه ها، جامعه و …در ذهن آنها نقش بسته است و همان باورها تعیین کننده ی کیفیت زندگی انسان ها است. انسانی که از ثروت بهره مند است بدون شک باورهای قدرتمند کننده ای راجع به ثروت در ذهن خود ساخته است. به عنوان یک تمرین می توانید پس از خواندن این مقاله باورهای محدود ذهن خود را شناسایی کنید و آنها را یادداشت کنید و برای تغییر انها اقدام کنید.

نحوه شکل گیری باورها

جان لاک (John Locke) یکی از فیلسوفان سده 17، انسان را تشبیه به لوح سفیدی کرد که وقتی پا به این دنیا می گذارد عاری از هر گونه فکر و…می باشد و شخصیت انسان توسط جامعه و … شکل می گیرد و از بدو تولد شروع به یادگیری از اطرافیان جامعه و … می کند. برای مثال اگر والدین کودک افرادی شجاع باشند کودک نیز شجاع می شود و این یادگیری و تاثیرات الگوها و تفرکات تا آخر عمر همراه انسان می باشد.

والدین، جامعه و اطرافیان از طریق کلمات، مفاهیم را به کودک اموزش می دهند. مانند این لیوان را بیاور. آن مکان خطرناک است. پسرها گریه نمی کنند و …و اینگونه نظام باورهای فرد شکل می گیرد. حال ممکن است باورها قدرتمند کننده باشند یا محدود کننده. تجربیات مثبت یا منفی گذشته نیز می تواند نظام باورهای یک فرد را بسازد. برای مثال در برخورد با جنس مخالف، اگر ان رابطه موفقیت امیز باشد فرد به این باور میرسد که عشق واقعی وجود دارد و همینگونه عکس ان نیز صادق است. آنتونی رابینز می گوید: انسان ماشین اثبات باورهای خویش است.

بطور کلی می توان گفت ورودی هایی که انسان وارد ذهن خود می کند سازنده باورهایش است.تلویزیون، اخبار، موسیقی، حرف دیگران. اما خبر خوب این است که می توان با تمرین و تکنیک باورهای محدود خود را شناسایی کرده و آنها را تبدیل به باورهای قدرتمند کننده کرد. حال به زندگی خود نگاه کنید و تمام جنبه های آن را بررسی کنید. آیا شما انسان موفقی هستید؟ آیا از پول و رفاه مالی کافی برخوردار هستید؟ ایا روابط عاشقانه خوبی دارید؟ ایا خودتان را ارزشمند می دانید و لایق بهترین ها؟ انچه که اکنون در زندگی خود از آن بهره مند هستید نتایج باورهای شما می باشد.

انواع باورها

باورهای قدرتمند کننده

باورهای قدرتمند کننده باورهایی هستند که به انسان حس مثبت، حس خوشایند، حس قدرتمندی می دهند. برای مثال من انسان توانمندی هستم. این باوری است که قدرت به انسان می دهدو انگیزه ی فراوانی به انسان تزریق می کند. می توان گفت اسلی تریم باوری که هر انسانی باید در خود بسازد باورهای مربوط به عزت نفس و احساس لیاقت است. چرا که برای رسیدن به تمامخواسته ها داشتن عزت نفس رکن اساسی است. برای مثال من لایق ثروتمند شدنم. من لایق داشتن بهترین زندگی هستم. من لایق یک عشق 2 طرفه هستم و …نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که باید بطور مداوم باورهای قدرتمند کننده را تقویت کنیم.  باورهای قدرتمند کننده می تواند تاثیرات زیر را روی فرد ایجاد کند:

  • منجر به ایجاد انگیزه وحس خوب در فرد می شود.
  • ارتعاش خواسته هایمان را به کائنات می فرستد.
  • منجر به ایجاد تفکر مثبت در فرد می شود.
  • منجر به ایجاد عزت نفس و احساس لیاقت در فرد می شود.
  • باعث رسیدن به خواسته ها می شود.

باورهای محدود کننده

باورهایی که باعث بوجود آمدن حس منفی، حس کمبود و بی انگیزه شدن در فرد می شود را می گویند. باورهای محدود کننده بدترین حس ها را در فرد ایجاد کرده و باعث می شود که فرد دچار بی ارزشی شده و خود را باور نداشته باشد. برای مثال پولدار شدن سخت است. با مدرک تحصیلی پایین نمی توان پولدار شد. تمام رابطه ها موقتی است و … نکته ای که مهم این است که باورهای محمدود کننده را شناسایی کرده و برای ضعیف تر شدن آنها تلاش و کوشش کرد. باورهای منفی می تواند تاثیرا زیر را روی زندکی فرد ایجاد کند:

  • باعث ایجاد حس منفی و غم و ناامیدی در فرد می شود.
  • احساس بی ارزشی در فرد ایجاد می کند.
  • منجر به عدم حرکت و تلاش فرد برای هدف هایش می شود.

باورهای محدود کننده خود دارای 3 نوع هستند که عبارتند از:

  1. باورهای نشئت گرفته از ناامیدی: زمانیکه فرد فکر می کند همانگونه که دیگران نتوانستند این کار را به سرانجامبرسانند پس من هم نمی توانم و برای انجام ان کار ناامید هستید.
  2. باورهای نشئت گرفته از عدم توانمندی: این حس به سراغ افرادی می رود که فکر می کنند در هیچ کاری نمی توانند موفق شوند و توانمند نیستند. این افراد به این باور حتمی رسیده اند که ناتوان هستند. بهترین باوری که می توان برای تغییر این باور جایگزین کرد “من می توانم در هرکاری موفق شوم”می باشد.
  3. باورهای نشئت گرفته از عدم ارزشمندی: بدون شک هر انسانی دارای استعدادها وتوانمندی های منحصر بفردی می باشد اما اما از انجاییکه باورهای مرتبط با حس عدم ارزشمندی در او ریشه دوانیده، اجازه ی بروز استعدادها را به فرد نمی دهد.

تمرینات تغییر باور

برای از بین بردن باورها و افکار منفی تکنیک های زیادی وجود دارد. حال اگر بتوانید به بهترین شکل ممکن باورها و نگرش های خود را تغییر دهید میتوانید به ساده ترین شکل ممکن به خواسته ها و اهداف خود برسید. در ابتدا لازم است که باورهای محدود کننده ی خود را شناسایی کرده تا بتوانید باورهای قدرتمند کننده را جایگزین آنها کنید. برای ایجاد باورهای قدرتمند کننده باید روزانه وقت گذاشت چرا که ممکن است پس از مدتی دوباره به همان روند ابتدایی خود بازگردد. برای از بین بردن باورهای محدود کننده و تغییر آنها تمارینی وجود دارد که به شرح آنها می پردازیم:

تغییر باور از طریق برچسب ها

حتما شما برچسب های مختلفی روی خود یا اطرافیان خود زده اید و خود را با چنین برچسب هایی می شناسید. برای مثال:

  • من زیبا هستم.
  • من بی عرضه هستم.
  • من بی لیاقت هستم.
  • من چاق هستم.
  • من خنگ هستم.

وجود چنین برچسب هایی می تواند تاثیرات منفی شدیدی را روی فرد گذاشته و بهترین کار این است که باورهای قدرتمند کننده را جایگزین آن کنید و از طریق تمرین و تکرار می توانید آنها را جایگزین کنید.

تجسم

تصویرسازی ذهنی و تجسم یکی از راه های قدرتمند برای رسیدن به خواسته ها می باشد و جالب است بدانید که در تجسم می توان باورهای محدود کننده را تشخیص داد. برای مثال یکی از خواسته های شما ممکن داشتن یک ماشین بنز کروک باشد، حال موقعی که تصویر سازی ذهنی انجام می دهید و خود را متصور با چنین ماشینی می شودید ممکن است افکاری مانند از چه طریق می خواهی به این ماشین برسی؟ غیر ممکن است و افکاری از این قبیل. اینگونه است که می توان از طریق تصویر سازی ذهنی به باورهای محدود خود پی برده و باورهای قدرتمند کننده را جایگزین آنها کنیم. بهتر است برای انجام تمرین تجسم، ابتدا خواسته های خود را در یک دفتر یادداشت کرده تا بتوان همراه با جزئیات آنها را تجسم کرد.

پاکسازی

یکی از تکنیک های قدرتمند برای از بین بردن باورهای منفی پاسکازی است. پاکسازی به صورتی که تمام عواملی که منجر به ایجاد باورهای منفی در شما میشود را از خود دور کنید. برای مثال آهنگ های منفی، فیلم های منفی، خاطرات بد گذشته و …در این مرحله لازم است که مواردی که منجر به ایجاد حس شادی و نشاط و همچنین ایجاد باورهای قدرتمند کننده در شما می شود را جایگزین کنید.

جملات تاکیدی مثبت

استفاده از جملات تاکیدی مثبت و تکرار مداوم آنها منجر به این می شود که این جملات در ناخوداگاه و ذهن شما نشسته و جایگزین باورهای منفی می شود. برای نمونه می توان این جملات را بکار برد:

  • جهان سرشار از مردمانی نازنین و مهربان است که از هر جهت به من کمک می کنند.
  • زندگی من از نظر روحی و مالی و عاطفی روز به روز بهتر و بهتر می شود.
  • خداوند به هر طریقی که خودش بداند مرا به خواسته هایم می رساند.
  • درامد من همواره در حال افزایش است.
  • من پولسازم.
  • من ارزشمندم.
  • من بی نظیرم.
  • من تمام عیارم.
  • من در هر کاری موفق می شوم.
  • من لایق بهترین ها هستم.
  • خداوند به ما وعده ی بی نهایت رزق بی حساب داده است و وعده ی خداوند حق است.

استفاده ار الگوها

استفاده کردن از الگوها نیز یکی از ابزار قدرتمند برای تغییر باورهای شما می باشد. برای مثال ممکن است یک باور محدود کننده راجع به عشقو ازدواج در شما وجود داشته باش که دختر خوب برای ازدواج نیست یا دختری با چنین ویژگی هایی که من می خواهم وجود ندارد و… بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که به دنبال الگوهای مشابه باشید. ازدواجی را پیدا کنید که در ان پسری توسانته با بهترین دختر ازدواج کند. ممکن است شما این باور را داشته باشید که من نمی توانم در کسب و کار آنلاین موفق شوم. حال باید به دنبال اگوهایی مانند دی جی کالا، اوبر، آمازون و … باشید و موفقیت این کسب و کارهای اینترنتی را در ذهن خود مورد تایید قرار دهید و زمزمه کنید که من نیز می توانم در کار خود موفق و ثرودتمند شوم.

قانون تمرکزو توجه

طبق قانون توجه، به هر امچه در زندگی خود توجه کنیم همان را وارد زندگی خود می کنیم. برای مثال در طول روز شما به چه مواردی توجه می کنید: به افراد ثروتمند یا افراد بیچاره؟ بیماری یا سلامتی؟ هوای خوب یا الوده؟ بیزنس های موفق یا ناموفق؟ توجه های ما در طور شبانه روز می تواند باورهای ما را تغییر داده و در نتیجه منتج به تغییر زندگی ما در تمام ابعاد شود چرا که توجه کردن به موارد منفی می تواند باورهای محدود کننده را در ذهن شما تثبیت کند. پس از طریق کانون توجه می توان باورهای خود را تغییر داد و باورهای قدرتمند کننده را درون خود نهادینه ساخت.

 کتابهای تغییر باور

نام کتاب نام نویسنده کتاب
کتاب قدرت ذهن و تجسم پریسا آقارفیعی
کتاب قدرت فکر هنری توماس هملین
کتاب از دولت عشق کاترین پاندر
کتاب عطای رویاهایت را به لقایش نبخش سعید گل محمدی
کتاب قوز فکری و قدرت اندیشه علیرضا میری
کتاب 12 گام تا تفکر قدرتمند محمد سیدا
کتاب قدرت شگفت انگیز مغز مرتضی گودرزی
کتاب قانون شفا کاترین پاندر
 کتاب ارتعاش فکر  ویلیام واکر اتکینسون
کتاب طراحی زندگی ایدئال بنجامین بونتی
کتاب تو همانی که می‌اندیشی جیمز آلن
کتاب هنر خلاق اندیشیدن راد جادکینز
کتاب آنسان که انسان می‌اندیشد جیمز آلن
کتاب کتابشوی تنظیم افکار علی صادقی
 کتاب جاذبه فکر محمدرضا عباسی
کتاب نیلوفر و مرداب: هنر دگرگون کردن رنج‌ها تیک نات هان
کتاب بهتر فکر کنید؛ بهتر زندگی کنید جول اوستین
کتاب جملات جادویی سحر سلمانسحر سلمان
کتاب نسخه بهتر خودت: هفت نکته کلیدی برای بهبود زندگی روزانه جول اوستین
کتاب قانون توانگری کاترین پاندر

کتاب به تغییر فکر کن؛ 11 روشی که افراد موفق در کار و زندگی از آن استفاده می‌کنند

جان سی ماکسول
کتاب تخیل فعال رابرت الکس جانسون
کتاب شکست سرطان با نیروی ذهن علیرضا میرزایی
 کتاب ذهنت را خلاص کن فرا آجان مانوپ آپاسامو
کتاب انسان موثر  سمیرا محسنی
کتاب پرورش ذهن برتر: علم نوین رهاسازی قدرت پنهان ذهن جان آساراف
کتاب تمرین نیروی حال اکهارت تله
کتاب می‌دانی پس می‌توانی على سالاروند
کتاب نیروی بیکران تفکر مثبت نورمن وینسنت پیل
کتاب ما و ناشناخته‌های اطرافمان راحله سادات شرقی میلانی
کتاب قدرت را دوباره پس بگیر: 13 کاری که افراد قوی ذهن انجام نمی‌دهند امی مورین
کتاب زندانیان باور
راهنمای کاربردی تغییر باورها
پاتریک فانینگ ، ماتیو مک‌کی
کتاب راهنمای درون استر هیکس
کتاب ۴ اثر از فلورانس اسکاول شین اسکاول شین
کتاب معجزه سپاسگزاری راندا برن
کتاب قانون جذب ثروت از  استر هیکس
کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل
کتاب بسوی کامیابی آنتونی رابینز
کتاب اثر مرکب دارن هاردی
کتاب موفقیت نامحدوددر ۲۰ روز آنتونی رابینز
کتاب نترسید انجام دهید  ریچارد برانسون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *