سبک زندگی چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

سبک زندگی چیست ؟

سبک زندگی (Lifestyle) عبارت است از ارزشها، علایق، عقاید و رفتارهای فیزیکی، روانی، اجتماعی و اقتصادی یک فرد، گروه یا جامعه خاص. مردم در سراسر جهان انواع مختلفی از سبک زندگی دارند، مانند سالم تا ناسالم، یا فعال تا غیر فعال. برخی از افراد فقط با این جریان رفتار می کنند که سبک زندگی آنها چگونه خواهد بود. اساسا، اگر برای خود اهمیتی قائل نیستید، ممکن است در نهایت سبک زندگی تصادفی داشته باشید. امروزه همه ما با زندگی اجتماعی خود مشغول کار هستیم و به همین دلیل، سبک زندگی خود را از دست می دهیم. بنابراین ما همیشه باید خودمان، بدنمان، ذهنمان را در نظر داشته باشیم. اصطلاح سبک زندگی توسط روانشناس اتریشی آلفرد آدلر (Alfred Adler) در کتاب خود به نام «مورد خانم آر.» در سال 1929 با معنای «شخصیت اساسی یک فرد که در اوایل دوران کودکی تثبیت شد» معرفی شد. مفهوم وسیع‌تر سبک زندگی به‌عنوان «شیوه یا سبک زندگی» از سال 1961 به ثبت رسیده است.

سبک زندگی ترکیبی از عوامل نامشهود یا محسوس است. عوامل ملموس به طور خاص به متغیرهای جمعیت شناختی، یعنی مشخصات جمعیت شناختی یک فرد، مربوط می شود، در حالی که عوامل ناملموس به جنبه های روانی فرد مانند ارزش های شخصی، ترجیحات و دیدگاه ها مربوط می شود. یک محیط روستایی در مقایسه با یک کلان شهر، سبک زندگی متفاوتی دارد. مکان حتی در محدوده شهری نیز مهم است. ماهیت محله ای که یک فرد در آن زندگی می کند، به دلیل تفاوت بین درجات ثروت محله های مختلف و نزدیکی به محیط های طبیعی و فرهنگی، بر مجموعه سبک های زندگی در دسترس آن فرد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، در مناطق نزدیک به دریا، فرهنگ موج سواری یا سبک زندگی اغلب می تواند وجود داشته باشد.

هویت فردی

سبک زندگی معمولا منعکس کننده نگرش ها، شیوه زندگی، ارزش ها یا جهان بینی فرد است. بنابراین، سبک زندگی وسیله ای برای جعل احساس خود و ایجاد نمادهای فرهنگی است که با هویت شخصی طنین انداز می شود. همه جنبه های یک سبک زندگی داوطلبانه نیستند. سیستم‌های اجتماعی و فنی اطراف می‌توانند انتخاب‌های سبک زندگی در دسترس فرد و نمادهایی را که او می‌تواند به دیگران و خود نشان دهد، محدود کند. خطوط بین هویت شخصی و کارهای روزمره که نشانگر یک سبک زندگی خاص است در جامعه مدرن مبهم می شود. برای مثال، «سبک زندگی سبز» به معنای حفظ باورها و درگیر شدن در فعالیت‌هایی است که منابع کمتری مصرف می‌کنند و ضایعات مضر کمتری تولید می‌کنند (یعنی ردپای زیست‌محیطی کوچک‌تر)، و به دست آوردن احساس خود از حفظ این باورها و درگیر شدن در این فعالیت‌ها. برخی از مفسران استدلال می‌کنند که در مدرنیته، سنگ بنای ساخت سبک زندگی، رفتار مصرفی است که امکان ایجاد و شخصی‌سازی بیشتر خود را با محصولات یا خدمات مختلف ارائه می‌دهد که راه‌های مختلف زندگی را نشان می‌دهد.

سبک زندگی ممکن است شامل دیدگاه هایی درباره سیاست، مذهب، سلامت، صمیمیت و موارد دیگر باشد. همه این جنبه ها در شکل دادن به سبک زندگی افراد نقش دارند. در صنایع مجلات و تلویزیون، “سبک زندگی” برای توصیف دسته ای از نشریات یا برنامه ها استفاده می شود.

انواع سبک زندگی

سبک زندگی فعال

اگر فردی بیش فعال، برون گرا یا فردی هستید که دوست دارید همیشه مشغول یا سازنده باشید، این سبک زندگی برای شما مناسب است. یک سبک زندگی فعال شامل انجام تمرینات روزانه، معاشرت با مردم، پیوستن به گروه ها یا باشگاه های محله شما، و بدن و ذهن فعال و سالم است. داشتن یک سبک زندگی فعال به این معنی نیست که باید از بدن یا ذهن خود بیش از حد استفاده کنید، بلکه بدن یا ذهن خود را در نظر داشته باشید و انرژی خود را تخلیه نکنید.

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم با سبک زندگی فعال نزدیک و متناسب است. برای داشتن یک سبک زندگی سالم، باید غذای خود را انتخاب کنید، از خوردن غذاهای ناسالم، چربی های اشباع شده و شکر اجتناب کنید. سالم بخورید. رژیم داشته باشید و زیاده روی نکنید زیرا هرگز سالم نیست به علاوه کلیه شما را خسته می کند که این هم سالم نیست. یک ورزش روزانه مانند یوگا داشته باشید، فقط تمرینات ساده ای برای فعال نگه داشتن بدن و ذهن شما. از عادت های بد دوری کنید و مسئول بدن خود باشید.

سبک زندگی کولی

اگر فردی هنری، معنوی و اهل موسیقی هستید، این سبک زندگی برای شما مناسب است. برای داشتن یک سبک زندگی غیرمتعارف، تمایل به سفر زیاد دارید، به دنبال ماجراجویی هستید، زمانی را برای فرهنگ معنوی، اجراهای هنری و خواسته های موسیقی خود اختصاص می دهید. شما هیولا را رها می کنید و به مهمانی می روید، لباس های بوهو می پوشید و دوستان زیادی پیدا می کنید.

سبک زندگی عشایری (متحرک)

یک عشایر دائما از مکانی به مکان دیگر نقل مکان می کند، فردی که نمی خواهد مکان دائمی برای حضور داشته باشد. بسیاری از مردم این سبک زندگی را ندارند زیرا اکثر ما به ثبات، امنیت نیاز داریم و نمی توانیم جایی که به دنیا آمدیم یا جایی که عاشق شدیم را ترک کنیم. یک عشایر احساس راحتی می کند و گهگاه بیشتر وقت خود را با افراد دیگری می گذراند، اما عشایر از وابستگی اجتناب می کنند زیرا ممکن است مانع از ترک مکان خاصی شود.

سبک زندگی انفرادی

برای افرادی که می خواهند انفرادی زندگی کنند یا نمی توانند کسی را در کنار خود نداشته باشند (برای افراد بسیار مستقل). در سبک زندگی انفرادی شما چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت مانند اینکه چگونه مسئولیت پذیرتر باشید، یاد خواهید گرفت که خودتان را سرگرم کنید، می توانید هر کاری را که بخواهید انجام دهید بدون اینکه کسی شما را قضاوت کند یا شما را کنترل کند و خود را منضبط کنید. داشتن یک سبک زندگی انفرادی تنها نیست، البته هنوز هم می‌توانید دوستانی داشته باشید و چه کسی می‌داند اگر فرد مناسبی را برای خود ملاقات کنید، ممکن است روزی به سبک زندگی انفرادی ادامه دهید.

سبک زندگی روستایی

اگر عاشق کشت محصولات کشاورزی، حیوانات و عاشق طبیعت و مناطق روستایی هستید، پس سبک زندگی روستایی برای شما مناسب است. شما غذای خود را پرورش می دهید، یک مزرعه درست می کنید و میوه و سبزیجات میکارید و شاید حیوانات را نیز پرورش می دهید. تنها با نشستن در ایوان جلو، تماشای زمین، لذت بردن از فنجان قهوه یا چای و لذت بردن از نسیم تازه، می توان از سبک زندگی روستایی لذت برد. داشتن یک سبک زندگی روستایی به این معنا نیست که فقط شما، خانواده، گیاهان و حیواناتتان هستید، شما همچنین دارای آن جامعه فعال هستید که جشن های زیادی برای جمع آوری جامعه با داشتن یک جامعه دائما شاد برگزار می کند.

انواع سبک زندگی کل نگر

سبک زندگی عمدی

زندگی عمدی، همانطور که به درستی از آن نام برده می شود، زندگی با نیت است. بسیاری از ما در دام زندگی خارج از اهداف خود گرفتار می شویم. ما رویاها و خواسته هایی داریم، اما به جای دنبال کردن آنها، مسیری فرعی را در پیش می گیریم که ما را از اهدافمان دورتر می کند. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، اما هنوز احساس نمی کنید آماده هستید. به جای اینکه خودتان را برای آن آماده کنید، سال‌ها بدون اینکه فضایی برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان ایجاد کنید، با وجود سختی هایی که در کارتان دایرد آن را حفظ می کنید. با زندگی عمدی، باید به طور مستمر انتخاب هایی را که انجام می دهید تجزیه و تحلیل کنید تا مطمئن شوید که با اهداف و ارزش های شما همخوانی دارد.

سبک زندگی مینیمالیسم

مینیمالیسم یک سبک زندگی محبوب است که از قضا به یک روند مد تبدیل شده است. اما، با تمرکز بر هدف اصلی خود، زندگی با حداقل مقدار اشیایی که نیاز دارید و رها کردن دلبستگی هایتان، از این مدل سبک زندگی است.

سبک زندگی ماکسیمالیسم

ساده ترین تعریف برای این نوع سبک زندگی یعنی استفاده از موارد غیر ضروری در زندگی. در مد، با اسراف و سبک غیر کاربردی همراه است.

سبک زندگی ذات گرایی

این اصطلاح توسط گرگ مک کوون (Greg McKown) ابداع شد، ذاتگرایی ترکیبی است بین مینیمالیسم و ماکسیمالیسم. این در مورد تمایز فشارهای خارجی و صدای درونی ما است. ذات گرایی بر زندگی تنها با موارد ضروری که برای رسیدن به خودشکوفایی به آن نیاز دارید، تأکید می کند. در نهایت، شما تعیین می کنید که چه چیزی برای شما ضروری است.

سبک زندگی آهسته

زندگی آهسته یعنی آهسته زندگی کردن، برای اینکه از زمان حال لذت ببرید، رویکردهای کندتر را در فعالیت های روزانه خود بگنجانید. این سبک زندگی برخاسته از جنبش غذای آهسته در ایتالیا بود که تولید غذاهای سنتی را بر فست فود ترجیح می داد. با کاهش سرعت، می توانیم جزئیات حسی زندگی را درک کنیم: طعم، ظاهر، بو و احساس آن. زمانی که شما دائما مشغول هستید، زندگی شما ممکن است پر هرج و مرج و استرسزا باشد. زمانی برای لذت بردن از روزمان وجود ندارد. با کاهش سرعت، می توانید از جزئیات کوچکی که توجه نکرده اید قدردانی کنید و از لحظه لذت ببرید. این‌ها فعالیت‌های بیهوده نیستند، اما برای داشتن یک زندگی شاد و قوی نقش اساسی دارند.

ساده زیستی

سبک زندگی که ما به آن نیاز داریم، زندگی ساده در مورد خلاص شدن از شر چیزهایی است که دیگر به آن نیاز ندارید، اعم از اقلام، روابط یا فعالیت های کاری، بنابراین می توانید زندگی خود را با چیزهایی که برایتان مهم است پر کنید. مزایای زیادی برای زندگی ساده وجود دارد، ارتباط معنوی، استقلال مالی، افزایش اوقات فراغت، کاهش اثرات زیست محیطی. برخی تصمیم می گیرند خانه های خود را شلوغ کنند در حالی که برخی دیگر با وسایل ضروری زندگی می کنند. ساده زیستی یعنی تمرکز روی چیزهای ساده زندگی که برای شما مهم هستند. هر چیزی که شما را به خوشبختی و رضایت نمی رساند، باید کنار گذاشته شود.

سبک زندگی کاهش دنده

Downshifting یکی از زیرمجموعه های ساده زیستی در نظر گرفته می شود، اما برخی از طرفداران، آن را به عنوان یک مقوله جداگانه می دانند. این سبک زندگی شخصی تر از زندگی ساده است و بر ایجاد تغییرات تدریجی یا کوچک به جای تغییر کامل سبک زندگی تاکید دارد. این در مورد ایجاد تعادل زمانی بهبود یافته در زندگی شما است، بین کار، اوقات فراغت، روابط و رضایت شخصی به جای اینکه صرفا به دنبال موفقیت اقتصادی باشید. مانند زندگی ساده، در مورد از بین بردن درهم و برهمی غیر ضروری در زندگی است تا بتوانید زمان خود را صرف تمرکز بر آنچه برای شما مهم است بگذرانید. هدف نهایی، داشتن یک زندگی معنادار با درک و آگاهی از خود است.

سبک زندگی پایدار

بسیاری این سبک زندگی را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی اتخاذ کرده اند. زیرمجموعه های مختلفی از زندگی پایدار وجود دارد، مانند زندگی بدون زباله، اما در هسته آن، تمرکز مجدد ما از خودمان به زمین است. این در مورد این است که زندگی خود را پایدار کنیم و با احترام رابطه ای همزیستی با طبیعت داشته باشیم.

20 نمونه سبک زندگی

  1. فرهنگ: سنت ها و تجربیات مشترک که توسط یک گروه ارزشمند است. به عنوان مثال، تعطیلات، تفریحات، موسیقی و هنری که از آنها لذت می برید.
  2. هنجارها: انتظارات مشترک از رفتار که این شامل مواردی مانند قوانین ادب، نزاکت و تواضع است که شما از آنها پیروی می کنید.
  3. شهر و کشور: مکانی که در آن زندگی می کنید بر سبک زندگی شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، زندگی در یک شهر جهانی بزرگ در مقابل یک جزیره دور افتاده با یک ساحل عالی.
  4. حرفه و سبک کار شما: به عنوان مثال، هنرمندی که در خانه به وقت خود کار می کند در مقابل کار بر روی یک برنامه سخت در چارچوب سیستمی از قوانین که خارج از کنترل شما است.
  5. حمل و نقل: به عنوان مثال، رفت و آمد طولانی در بزرگراهی که مستعد ترافیک است در مقابل شخصی که می تواند در خیابانی خوش آب و هوا به محل کارش برود.
  6. مصرف: رفتار شما به عنوان یک مصرف کننده.
  7. ثروت: رویکرد شما برای تامین منابع مالی برای آینده.
  8. تجربیات اوج: عادت به جست و جوی تجربیاتی که به نظر شما در زمینه هایی مانند سفر و ماجراجویی رضایت بخش است.
  9. بازتاب شخصی: عادت وقت گذاشتن برای کشف افکار و ایده ها.
  10. فرار:لذت بردن از واقعیت های تخیلی مانند مطالعه، فیلم، بازی های ویدئویی و …
  11. دین و معنویت: مشارکت در یک دین سازمان یافته و یا تعقیب معنویت.
  12. اطلاعات: الگوهای مصرف اطلاعات شما مانند عادات اینترنت و مطالعه شما. به عنوان مثال، شخصی که 6 ساعت در روز را صرف خواندن وبلاگ های مد می کند، می تواند این موضوع را به عنوان یک عنصر مهم از سبک زندگی خود در نظر بگیرد.
  13. سلامتی: سطح سلامت و تلاش شما برای سالم ماندن یا سالم شدن.
  14. تناسب اندام: سطح آمادگی جسمانی و سطح فعالیت شما از جمله شرکت در ورزش و تفریح.
  15. غذا: چگونه غذا می خورید. به عنوان مثال، تهیه غذای سالم در خانه و مشاهده وعده های غذایی به عنوان یک فعالیت اجتماعی.
  16. محیط: تجربه شما از طبیعت و تاثیر شما بر آن.
  17. سرگرمی ها و فعالیت ها: دنبال کردن علایقتان مانند یک سرگرمی.
  18. سبک و روش: نحوه لباس پوشیدن و مشاهده مد.
  19. دوستی های اجتماعی: تحقق اجتماعی در زمینه هایی مانند دوستی، اجتماع و خانواده.
  20. موقعیت اجتماعی: وضعیت شما در جامعه و سایر گروه ها مانند خانواده، کار، حرفه و فرهنگ شما. موقعیت اجتماعی چیزی بیش از نشان دادن ثروت است و می تواند شامل مواردی مانند ظاهر فیزیکی یا احترامی باشد که به عنوان یک عضو حرفه ای یا خانواده دریافت می کنید. سبک زندگی همچنین شامل نگرش شما نسبت به موقعیت اجتماعی مانند توانایی فراتر رفتن از نگرانی دیگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *