مدیتیشن حرکتی چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

مدیتیشن حرکتی چیست ؟

مزایای مدیتیشن را نمی توان نادیده گرفت، اما برای همه آسان نیست که در یک نقطه بنشینند و روی نفس خود تمرکز کنند. علاوه بر این، هرکسی در طول روزش وقت نشستن و مدیتیشن را ندارد. به همین دلیل است که نوع دیگری از مراقبه به نام مدیتیشن حرکتی (movement meditation) می تواند بسیار مفید باشد. آیا تا به حال در یک ساحل با حالتی شاد نشسته اید و مشت های شن و ماسه ای برداشته اید که در حین تماشای آن ها از میان انگشتانتان مسحورتان می کند. احتمالا هنگام خروج شن از دستانتان دانه های تکی را احساس کرده اید. ممکن است متوجه شده باشید که انگشتانتان وقتی باز می‌شوند تا شن‌ها از آن عبور کنند. چیزهای دیگری مانند نحوه نشستن و تنفس شما احتمالا به ذهن شما وارد شده است. شما متمرکز بودید، اما همچنان در حال حرکت بودید. این همان چیزی است که در مدیتیشن حرکتی مد نظر است.

مدیتیشن حرکتی مدیتیشن معمول شما نیست که در آن آرام بنشینید و روی نفس خود تمرکز کنید. در عوض، شما در موقعیت های مختلف با سرعتی آگاهانه و آهسته حرکت می کنید و مدیتیشن می کنید. ذهن آگاهی بزرگترین بخش مدیتیشن حرکتی است. به عنوان مثال، حواستان به ماهیچه هایتان در حین حرکت یا احساس قرار گرفتن پاهایتان بر روی زمین هنگام حرکت است. متوجه قسمت‌های مختلفی از بدن خود می‌شوید که در غیر این صورت نادیده گرفته می‌شوند، مانند لگن، آرنج یا گونه. شما شروع به توجه به بدن و احساس آن در حین حرکت، خم شدن و پیچش می کنید. حتی تنفس، ضربان قلب و سایر احساسات درونی شما زمانی که حواس تان به بدن باشد بهتر متوجه می شوید.

مدیتیشن حرکتی به جای هدف حرکت بر حرکات بدن تمرکز دارد. به عنوان مثال، برداشتن کتاب معمولا توسط ذهن شما ثبت نمی شود، اما توجه به این روند حرکت را بسیار متفاوت می کند. به عنوان مثال، هنگامی که به سمت کتاب می روید، خم شدن پاها و بازو را احساس می کنید. هنگامی که با سر به سمت کتاب نگاه می کند، متوجه حرکت می شوید. وقتی شروع به برداشتن کتاب می کنید، کتاب را روی دستتان احساس می کنید. وقتی کتاب را به سمت خود بلند می کنید متوجه وزن اضافی در دستتان می شوید. همه این موارد در حین مراقبه حرکتی در آگاهی شما هستند.

آموزش مدیتیشن حرکتی

درست مانند مدیتیشن نشسته، راه های مختلفی برای انجام مراقبه حرکتی وجود دارد. هیچ موضع، فکر یا حرکتی درست نیست. بسیاری از مردم با مدیتیشن پیاده‌روی استفاده می‌کنند، جایی که به آرامی در یک فضای از پیش تعریف‌شده به طور مکرر راه می‌روند در حالی که متوجه باد روی پوست خود و پاهایشان به زمین می‌شوند. مهم نیست که چه نوع مدیتیشن حرکتی انجام می دهید، همه اشکال شامل حرکت آهسته و تمرکز حواس هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، در مورد نحوه انجام مدیتیشن حرکتی با شروع در حالت نشسته صحبت خواهیم کرد.

  1.  چند لحظه در یک وضعیت راحت بنشینید و نفس و بدن خود را در یک راستا قرار دهید. سعی کنید حرکات و نفس های خود را یکی کنید، مانند تکان دادن بدن خود به موقع با یک درخت در حال تاب خوردن.
  2. دستان خود را روی بدن خود قرار دهید و حرکت نفس را هنگام دم و بازدم احساس کنید. توجه کنید که بازوهایتان دراز شده و اندکی برمی گردند.
  3. بایستید و به آنچه رخ می دهد توجه کنید. احتمالا هنگام ایستادن احساس خواهید کرد که دست‌هایتان زمین را لمس می‌کند، پاهایتان شروع به دراز شدن می‌کنند، ستون فقراتتان دراز می‌شود و گردنتان قوی می‌شود.
  4. پس از ایستادن، به احساسات بدن خود توجه کنید و به هر گونه احساس ناراحت کننده توجه ویژه ای داشته باشید. بدن خود را طوری تنظیم کنید که این احساسات ناخوشایند از بین بروند، یا اگر نمی توانید، فقط به آنها توجه کنید و به جای دیگری بروید.
  5. از بالای سر خود شروع کنید و به احساسات یا احساساتی که به ذهنتان خطور می کند توجه کنید. هنگامی که احساسات بالای سر را احساس کردید، به سمت پیشانی، سپس گونه ها، بینی، گوش ها، لب ها، چانه و گردن حرکت کنید. به حرکت در بدن خود ادامه دهید و هر احساسی را که دارید ثبت کنید تا زمانی که به نوک انگشتان پا برسید. این فرآیند نیازی به زمان طولانی یا کوتاه ندارد. مهم است که با سرعت خود حرکت کنید و قضاوت نکنید که چقدر سریع یا کند می روید.
  6. به جای یک ناحیه، تمام بدن خود را به تمرکز برگردانید و با ضربان قلب خود شروع به حرکت کنید. بدن خود را هنگام حرکت به جلو و عقب یا پهلو به پهلو احساس کنید.
  7. یک دست را به هوا بلند کنید و طوری وانمود کنید که گویی میوه ای را از درختی که دور از دسترس است می چینید. توجه کنید که بازوی شما دراز می شود و به میوه می رسد. توجه کنید که چگونه انگشتان پا از زمین بلند می شوند تا ارتفاع بیشتری برای بازوی شما ایجاد شود. به تمام حرکات بدن خود توجه کنید که در حین رسیدن به یک میوه ساده انجام می شود.
  8. با بازوی دیگر این کار را تکرار کنید.
  9. محل ایستادن خود را ترک کنید و در اطراف منطقه ای که در آن هستید حرکت کنید. به احساساتی که هنگام شروع قدم برداشتن ظاهر می شوند توجه کنید. پاها، پاها، باسن، شکم شما همه با هم کار می کنند تا حرکت ایجاد کنند. برای توجه به احساسات فردی در آن نواحی وقت بگذارید.
  10. اکنون روی زمین بنشینید و به بدن خود در هنگام خم شدن توجه کنید. همانطور که شروع کردید پایان دهید و نفس خود را با بدن خود هماهنگ کنید.
    این فقط یکی از انواع مدیتیشن حرکتی است. ممکن است بخواهید وقتی ایستاده اید چیزهایی را لمس کنید و متوجه احساساتی شوید که رخ می دهد. ممکن است بخواهید به آرامی و ریتمیک برقصید و متوجه احساسات بدن خود شوید که در غیر این صورت نادیده می گرفتید. نکته این است که مراقب بدن خود و احساساتی باشید که رخ می دهد.

اگر نمی توانید ذهن خود را در حین مدیتیشن نشسته آرام کنید، مدیتیشن حرکتی واقعا می تواند به شما کمک کند تا تمرکز مورد نیاز خود را به دست آورید تا ذهن خود را آرام کنید و از مزایای مدیتیشن نشسته مانند آرامش، استرس کمتر و تمرکز بهره مند شوید. هر زمان که ذهن شما منحرف شد، می توانید به سادگی یک عضله را منقبض کنید یا انگشت خود را حرکت دهید تا توجه خود را به بدن و حرکت خود بازگردانید. با مدیتیشن حرکتی با بدن خود هماهنگ تر خواهید شد. وقتی درگیر آن نباشید، متوجه خواهید شد که بدن خود و حرکاتی که انجام می دهد بیشتر متوجه خواهید شد. این به شما کمک می کند تا متوجه هرگونه ناسازگاری مانند درد یا سفتی شوید که در غیر این صورت ممکن است نادیده بگیرید و به نگرانی های مربوط به سلامتی توجه کنید.

همچنین با احساس اشیایی که با آنها در تماس هستید، از چیزهای اطراف خود آگاه تر خواهید شد. این می تواند به شما در ارتباط با محیط اطراف و افراد دیگر در سطح بالاتر کمک کند. در نتیجه، مدیتیشن حرکتی شامل توجه به احساساتی است که در طول حرکات رخ می دهد. پیاده روی، رقصیدن، آشپزی و حتی رفتن به رختخواب لحظاتی هستند که می توانید این نوع مدیتیشن را تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *