NLP چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

NLP چیست ؟

برنامه نویسی عصبی – زبانی (Neuro-linguistic programming) یا NLP راهی برای تغییر افکار و رفتار افراد برای کمک به دستیابی به نتایج مطلوب برای آنهاست. محبوبیت برنامه نویسی عصبی زبانی یا NLP از زمان شروع آن در دهه 1970 گسترده شده است. کاربردهای آن شامل درمان فوبیا و اختلالات اضطرابی و بهبود عملکرد محل کار یا شادی شخصی است. NLP از تکنیک‌های ادراکی، رفتاری و ارتباطی استفاده می‌کند تا افراد بتوانند افکار و اعمال خود را تغییر دهند. NLP بر پردازش زبان متکی است اما نباید با پردازش زبان طبیعی که مخفف یکسانی دارد اشتباه گرفته شود. NLP توسط ریچارد بندلر (Richard Bandler) و جان گریندر (John Grinder) ایجاد شد که معتقد بودند می توان الگوهای افکار و رفتار افراد موفق را شناسایی کرد و آنها را به دیگران آموزش داد. علیرغم کمبود شواهد تجربی برای حمایت از NLP، بندلر و گریندر دو کتاب به نام‌های ساختار جادو I و II منتشر کردند و NLP شروع به کار کرد. محبوبیت آن تا حدودی به دلیل تطبیق پذیری آن در پرداختن به بسیاری از مسائل متنوعی بود که مردم با آن مواجه هستند. بطور کلی می توان اجزای NLP را اینگونه تعریف نمود:

  • عصبی: اشاره به ذهن یا مغز، به ویژه در مورد اینکه چگونه حالات ذهنی (و بدن) بر ارتباطات و رفتار تأثیر می گذارد. NLP روشی ساختاری برای مشاهده حالات ذهن و بدن را آموزش می‌دهد، نقشه‌های ذهنی ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد چطور اتفاق می‌افتد و چگونه مسیر را تغییر دهید.
  • زبانی: به این معنی که حالات ذهن و بدن ما در زبان و ارتباطات غیرکلامی ما آشکار می شود. زبان ابزاری است که برای دستیابی به عملکرد درونی ذهن از آن استفاده می کنیم. الگوهای زبان برنامه نویسی عصبی زبانی به ما می آموزند که چگونه به اطلاعات ناخودآگاهی دسترسی پیدا کنیم که در غیر این صورت مبهم و ناشناخته باقی می ماند.
  • برنامه نویسی: این به ظرفیت تغییر ذهن و حالات بدن اشاره دارد. شما اصطلاح زندگی در خلبان خودکار را شنیده اید، درست است؟ برای فردی که آموزش دیده است، این بدان معناست که شما طبق برنامه خود زندگی می کنید، برنامه ای که متشکل از افکار، احساسات، واکنش ها، باورها و سنت های معمولی است.

فردی که در برنامه نویسی عصبی زبانی آموزش دیده است، می داند که چگونه چنین برنامه هایی در ذهن ساخته شده اند و چگونه می توانند از طریق مکالمه به آنها دسترسی داشته باشند تا بتوان برنامه های قدیمی و رفتارهای خلبان خودکار را تغییر داد.

NLP چگونه کار می کند ؟

تفاسیر متفاوت NLP، تعریف آن را سخت می کند. این بر اساس این ایده است که مردم با “نقشه های” درونی جهان که از طریق تجربیات حسی یاد می گیرند، عمل می کنند. NLP سعی می‌کند سوگیری‌ها یا محدودیت‌های ناخودآگاه نقشه جهان را شناسایی و اصلاح کند. NLP هیپنوتیزم درمانی نیست. در عوض، از طریق استفاده آگاهانه از زبان عمل می کند تا تغییراتی را در افکار و رفتار افراد ایجاد کند. در طول مکالمه، اکثر ما روی کلمات متمرکز می شویم. این شخص کیست و در مقابل چه بگویم؟ مدتهاست ثابت شده است که کلمات کم معنی ترین جنبه ارتباط هستند و تنها 7 درصد از معنا را منتقل می کنند. به عنوان مثال، وقتی کسی به شما می گوید که مایل است به شما کمک کند تا یک گردهمایی اجتماعی را سازماندهی کنید، اما صدایش صاف است و حالت صورتش به نظر می رسد که شما او را به یک شب شکنجه شوک الکتریکی دعوت کرده اید. واضح است که چیز دیگری در حال وقوع است. کلمات آنها بله را گفتند، اما ارتباط غیرکلامی (93٪ دیگر) چیز دیگری گفت. بسیاری از مردم متوجه نیستند که ارتباطات چیزی فراتر از تعامل بین افراد است. یک دنیای کامل از ارتباطات در ذهن و بدن شما وجود دارد. زندگی درونی، طرز فکر، نگرش و احساسات شما شکل فعال ارتباط است.

مهم ترین ارتباط بین مردم نیست بلکه در درون افراد است.

ارتباطات درونی، مناسب برنامه ریزی عصبی زبانی است که در ابتدا به عنوان مطالعه ساختار تجربه ذهنی شناخته می شد. این یک روش فانتزی برای گفتن این است که NLP آنچه را که بین گوش های شما می گذرد تجزیه می کند تا بتوانید کار سازنده ای با آن انجام دهید. فرض کنید برای شام دوستانی را دعوت کرده اید و احساس تنش زیادی دارید. مطمئن نیستید چرا به نظر می رسد همه چیز خوب است، اما شما احساس خطر می کنید. یک متخصص NLP می تواند بفهمد که چگونه این حالت تنش را در چند لحظه ایجاد می کنید. همه چیز به نحوه ارتباط شما با خودتان در درون بستگی دارد.

شکست NLP ارتباطات درونی

ارتباطات درونی از تصاویر، صداها و احساسات ساخته شده است. پیدا کردن اینکه چه چیزی به شما احساس تنش می دهد موضوعی است که کشف کنید کدام تصاویر و صداها با احساس تنش همراه هستند. همانطور که توجه خود را به سمت داخل معطوف می کنید و به دنبال آنچه در درون می بینید و می شنوید، ممکن است متوجه شوید که در مورد شام چیزهایی را تصور می کنید:

  • با آمدن مهمان‌ها، خانه‌تان را به‌هم ریخته می‌بینید.
  • یک صدای درونی که می گوید: “از شام شما متنفر خواهند شد.
  • هنگام غذا خوردن، انزجار در چهره آنها مشاهده می شود.
  • شما در خانه خود تنها نشسته اید، زیرا کسی هنوز نیامده است و غیره.

نکته این است: احتمالا شما آگاهانه از همه کانال های ارتباطی درونی آگاه نبوده اید. اگر در مورد شام احساس تنش می کنید، احتمالا تصور می کنید که چقدر بد می شود و به این تصویر و صدای ناخودآگاه پاسخ می دهید. احساسات پرتنش آینه کانال های دیگر است. به همین دلیل است که برنامه نویسی عصبی زبانی ادعا می کند که مردم شکسته نیستند. ما صرفا به ارتباطات درونی پاسخ می دهیم، خواه از آن آگاه باشیم یا نه. بنابراین، اگر اتفاقات بدی را در مهمانی شام خود تصور کنید، احساس تنش خواهید کرد. وقتی متوجه شدید که چگونه طرز فکری را که نمی خواهید کاملا ایجاد می کنید، می توانید آن را تغییر دهید. برنامه نویسی عصبی زبانی مجموعه وسیعی از روش ها را برای تغییر طرز فکر ما پس از شناسایی آن ارائه می دهد. تغییر ارتباطات درونی به طوری که احساس بهتری داشته باشید جنبه برنامه نویسی NLP است.

تاریخچه و ریشه های برنامه ریزی عصبی زبانی (NLP)

اگرچه اعتبار اصلی برنامه‌نویسی عصبی زبانی متعلق به جان گریندر و ریچارد بندلر می باشد، اما NLP در واقع توسط گروهی از افرادی که مشارکت‌های مداوم داشتند، تأسیس شد. این گروه شامل گریندر و بندلر و همچنین فرانک پوسلیک (Frank Pucelik)، رابرت دیلتز (Robert Dilts)، جودیت دلوزیر (Judith Delozier)، لزلی کامرون (Leslie Cameron)، دیوید گوردون (David Gordon) و دیگران است. در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز (Santa Cruz) در اوایل دهه 1970، این گروه روشنفکر برای کشف الگوهای ارتباطی خاص که روان‌درمانگران برجسته را قادر می‌سازد، از جمله میلتون اریکسون (Milton Erickson، روان‌پزشک و هیپنوتراپ مشهور)، ویرجینیا ساتیر (Virginia Satir، بنیان‌گذار سیستم‌های درمانی خانواده) و فریتز پرلز (Fritz Perls، بنیانگذار گشتالت درمانی)، تلاش کردند. با مشاهده مستقیم و تجزیه و تحلیل نوار ویدئویی، آنها توانستند الگوهای ارتباط موثر این تمرین‌کنندگان را بشکنند و به دیگران آموزش دهند. فرآیندی که برای کشف جادو در ارتباطات متحول کننده استفاده می شود، مدل سازی نامیده می شود. بسیاری مدل سازی را قلب و روح برنامه نویسی عصبی زبانی می دانند. هنگامی که می دانید چگونه بر اساس تخصص دیگران مدل بسازید، می توانید هر مهارت جدیدی را به شکل اساسی آن یاد بگیرید و آموزش دهید.

تکنیک های محبوب NLP

NLP  – محمولات

اولین کشف این گروه این بود که ساتیر محمول های خود افعال، قیدها و صفت ها را بدون آگاهی از انجام این کار با محمولات خود مطابقت می دهد. برخی از مراجعان عمدتا از محمولات بصری استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از محمولات شنیداری یا جنبشی استفاده می کنند. این امر منجر به این گزاره شد که برای هر شخصی یکی از حواس (دیدن، شنیدن یا احساس) ارزش بیشتری دارد و در کلماتی که انتخاب می کند منعکس می شود. وقتی ساتیر کلماتش را با محمولاتی که مشتریانش استفاده می‌کردند تطبیق داد، مراجع از درک ساتیر آن‌ها را قدردانی کردند. این رابطه ایجاد کرد که مداخلات او را قابل قبول تر کرد.

NLP – نشانه های دسترسی به چشم

در مرحله بعد، گریندر و بندلر متوجه شدند که نشانه های دسترسی به چشم که حرکات چشم است، ممکن است نشان دهد که آیا فرد از تصاویر، کلمات و صداها یا احساسات هنگام فکر کردن، یادآوری یا یادگیری استفاده می کند یا خیر. به عنوان مثال، وقتی یک فرد راست دست به سمت چپ نگاه می کند، احتمالا تصاویر بصری را به خاطر می آورد. متعاقبا، گریندر و بندلر، پس از مطالعه میلتون اریکسون، الگوهای زبانی مورد استفاده درمانگران را برای تأثیر مؤثر بر رفتارهای افراد اصلاح کردند.

برخی دیگر از تکنیک ها

  • لنگر انداختن: تبدیل تجربیات حسی به محرک هایی برای حالت های عاطفی خاص.
  • گزارش: تمرین‌کننده با تطبیق رفتارهای فیزیکی فرد برای بهبود ارتباط و پاسخگویی از طریق همدلی، با او هماهنگ می‌شود.
  • الگوی سوئیش: تغییر الگوهای رفتار یا فکر برای رسیدن به یک مطلوب به جای یک نتیجه نامطلوب.
  • تجزیه بصری حرکتی (VKD): تلاش برای حذف افکار و احساسات منفی مرتبط با یک رویداد گذشته.

مثال های NLP

NLP به عنوان روشی برای رشد شخصی از طریق ارتقاء مهارت هایی مانند بازتاب خود، اعتماد به نفس و ارتباط استفاده می شود. متخصصان NLP را به صورت تجاری برای دستیابی به اهداف کار محور، مانند بهبود بهره وری یا پیشرفت شغلی، اعمال کرده اند. به طور گسترده تر، به عنوان درمانی برای اختلالات روانی، از جمله فوبیا، افسردگی، اختلالات اضطراب فراگیر یا GAD و اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD استفاده شده است.

4 ستون NLP

آرامش

NLP یک هدیه مهم برای ایجاد روابط با افراد دیگر است. آرامش را می توان به عنوان ارتباط سریع با دیگران توصیف کرد. ایجاد رابطه باعث ایجاد اعتماد از سوی دیگران می شود. ارتباط را می توان به سرعت از طریق درک ترجیحات روش، نشانه های دسترسی چشمی و محمولات ایجاد کرد.

آگاهی حسی

گاهی اوقات وقتی وارد خانه شخصی می‌شوید، متوجه می‌شوید که رنگ‌ها، بوها و صداها کاملا متفاوت با شما هستند. برنامه نویسی عصبی زبانی به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید که دنیای شما بسیار غنی تر است، زمانی که به طور عمدی به حواس خود توجه کنید.

نتیجه اندیشی

یک نتیجه، هدف شما برای انجام کاری است. نتیجه به فکر کردن در مورد آنچه می خواهید متصل می شود، در مقابل گیر افتادن در حالت منفی تفکر. اصول رویکرد نتیجه ممکن است به اتخاذ بهترین تصمیم ها و انتخاب ها کمک کند.

انعطاف پذیری رفتاری

انعطاف‌پذیری رفتاری به این معناست که روشی که در حال حاضر انجام می‌دهید، بتوانید کاری را متفاوت انجام دهید. انعطاف پذیر بودن یکی از جنبه های کلیدی تمرین NLP است. یادگیری NLP به شما کمک می کند تا دیدگاه های تازه ای پیدا کنید و این عادات را در کارنامه خود بسازید.

آموزش برنامه نویسی عصبی زبانی (آموزش NLP)

دلایل اصلی که یک فرد ممکن است آموزش NLP را انجام دهد عبارتند از:

  • دارای ارتباطی قدرتمند و الهام بخش باشید
  • در خواندن نشانه های غیر کلامی مهارت داشته باشید
  • آگاهی ناخودآگاه و حسی خود را افزایش دهید
  • بر افکار و احساسات خود مسلط باشید و کنترل داشته باشید
  • ترس ها و فوبیاها را کاهش دهید
  • ایجاد انگیزه و توانمندسازی
  • ایجاد عمق در روابط شخصی و تجاری
  • به موفقیت دست یافتن
  • رفتارهای ناخواسته خود و دیگران را اصلاح کنید
  • ارتباط موثر برقرار کنید و از دیگران اطلاعات بگیرید

سطوح آموزش NLP

سازمان های زیادی وجود دارند که بر مراکز آموزشی نظارت، سازماندهی و اغلب اعتبار می دهند. همه سازمان ها با سطوح زیر از آموزش NLP موافق هستند که در بسیاری از مراکز آموزشی NLP یافت می شود. با این حال، این بدان معنا نیست که می توان از یک مرکز آموزشی به مرکز آموزشی دیگر به امید کسب سطح بعدی آموزش حرکت کرد. اغلب مراکز آموزشی دوره های خود را بر اساس محتوای دوره قبلی می گذارند. بنابراین، بهتر است متعهد شوید که تمام آموزش‌های خود را در یک مرکز انجام دهید یا قبل از شروع سفر با مراکز آموزشی مشورت کنید.

  • متخصص NLP
  • کارشناس ارشد NLP
  • مربی NLP
  • و جدیدترین سطح اعتبار NLP مربی NLP (NCC) است

متخصص NLP

NLP Practitioner اولین سطح آموزش NLP است. به طور کلی هیچ نیازی به تجربه NLP وجود ندارد و هر کسی می تواند ثبت نام کند. یک دوره آموزشی NLP Practitioner شامل یادگیری عناصر اساسی NLP و همچنین تکنیک های ترکیب این عناصر برای به کارگیری آنها با مهارت و ظرافت است. این آموزش مجموعه ای از مهارت ها و استراتژی ها را برای موفقیت و همچنین ایجاد ارزش در زندگی ارائه می دهد. بنابراین، شامل رسیدگی به چالش ها در روابط، تجارت، خانواده و همچنین آموزش است. یادگیری حل چنین مسائلی منجر به رشد شخصی بیشتر می شود. یک دوره آموزشی با کیفیت NLP معمولا شامل پروژه هایی با کاربرد واقعی مهارت های NLP است. این مهارت ها به دیگران کمک می کند تا علاوه بر یادگیری اعتماد به نفس بیشتر بر ترس ها و فوبیاها غلبه کنند.

استاد NLP

آموزش کارشناسی ارشد NLP بر اساس مواد سطح Practitioner در عمق بیشتری ساخته می شود یا تکنیک ها و مدل های پیچیده تری را اضافه می کند. برخی از حوزه های کلیدی که به آنها پرداخته شده است شامل مدل سازی و زبان است. در این سطح، افراد مهارت‌هایی را برای تغییر باورها و ارزش‌ها در خود و دیگران به دست می‌آورند که بهتر با سبک زندگی، خانواده و سیستم‌های کاری آنها سازگار است. آموزش کارشناسی ارشد معمولا پیشرفت در تکنیک های ارتباطی را پوشش می دهد. اینها ممکن است شامل زبان شناسی کوانتومی، کشف و بازآموزی شایستگی رفتاری ناخودآگاه و اینکه چرا افراد متفاوت فکر می کنند و چگونه آن را انجام می دهند، که ارزش های فردی ما است، باشد. آموزش همچنین ممکن است فیلترهایی را برای شخصیت ما پوشش دهد. برنامه های متا، که استراتژی های پیشرفته، زیرمجموعه های پیشرفته NLP، مهارت های میانجیگری و همچنین مذاکره زبانی پیشرفته هستند. هر مرکز آموزشی مجموعه ای از دوره های خاص خود را دارد که در آنها تخصص دارند. گذراندن دوره کارشناسی ارشد برای تغییر کامل تجارت، سلامت و همچنین روابط شما حیاتی است. گذراندن این آموزش شما را قادر می سازد تا از راه های قابل توجهی گسترش یافته و سود ببرید.

اموزش دهنده NLP

آموزش دهنده NLP متخصصان NLP و همچنین استادان NLP را آموزش می دهند. این برنامه امکان کشف هویت منحصر به فرد شما را به عنوان یک مربی و به عنوان یک مجری می دهد، که این چیزی است که تفاوت را ایجاد می کند. فرد یاد می گیرد که چگونه اعتماد به نفس داشته باشد، که به او اجازه می دهد در مقابل مردم خوش بگذراند و راحت باشد. این آموزش شما را برای تبدیل شدن به یک مجری کاریزماتیک و تحول آفرین آماده می کند. مهارت‌ها و تکنیک‌هایی را برای تأثیرگذاری موفقیت‌آمیز بر گروه‌ها، درک، تجزیه و تحلیل و هماهنگ کردن فرآیندهای گروهی و همچنین تسلط بر مهارت‌های ارائه‌دهنده کاریزماتیک ارائه می‌دهد. پس از اتمام، فرد قادر است در مقابل گروه هایی با هر اندازه ای با اعتماد به نفس کامل حاضر شود.

مربی NLP

یک مربی NLP نه تنها در NLP بلکه در کوچینگ زندگی نیز مهارت دارد. آنها از ابزار NLP در طول جلسات مربیگری خود استفاده می کنند تا مشتری را در مراحل یک جلسه مربیگری راهنمایی کنند. یک اموزش دهنده NLP ممکن است مربیگری را یاد گرفته باشد و سپس NLP Practitioner و NLP Master Tools را به اعتبار خود اضافه کرده باشد. یا ممکن است یک مربی یک دوره آموزشی کامل NLP-Integrated Life Coach را گذرانده باشد. یک اموزش دهنده NLP مطمئن می‌تواند بین تکنیک‌ها و مدل‌های متعدد جریان داشته باشد و در صورت نیاز در طول جلسات کوچینگ از موارد خاص استفاده کند.

آیا NLP تاثیر گزار است ؟

تعیین اثربخشی NLP به دلایل مختلفی چالش برانگیز است. NLP مانند درمان‌های شناخته‌شده‌تر، مانند رفتار درمانی شناختی یا CBT، مشمول استانداردهای دقیق علمی نشده است. فقدان مقررات رسمی و ارزش تجاری NLP به این معنی است که ادعاهای اثربخشی آن می تواند حکایتی باشد یا توسط یک ارائه دهنده NLP ارائه شود. ارائه دهندگان NLP منافع مالی در موفقیت NLP خواهند داشت، بنابراین استفاده از شواهد آنها دشوار است. علاوه بر این، تحقیقات علمی در مورد NLP نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. برخی از مطالعات مزایای مرتبط با NLP را یافته اند. به عنوان مثال، یک منبع مورد اعتماد که در مجله تحقیقات مشاوره و روان درمانی منتشر شد، نشان داد که بیماران روان درمانی پس از داشتن NLP در مقایسه با گروه کنترل، علائم روانی و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیده اند. با این حال، بررسی منبع مورد اعتماد منتشر شده در مجله بریتانیایی تمرین عمومی از 10 مطالعه موجود در مورد NLP چندان مطلوب نبود.

نتیجه گیری شد که شواهد کمی برای اثربخشی NLP در درمان شرایط مرتبط با سلامتی، از جمله اختلالات اضطرابی، مدیریت وزن و سوء مصرف مواد وجود دارد. این به دلیل محدودیت و کیفیت مطالعات تحقیقاتی موجود بود، نه شواهدی که نشان می‌داد NLP کار نمی‌کند. در سال 2014، یک گزارش مورد اعتماد آژانس کانادایی داروها و فناوری در سلامت، هیچ شواهد بالینی مبنی بر اثربخشی NLP در درمان PTSD، GAD یا افسردگی پیدا نکرد. با این حال، یک بررسی تحقیقاتی بیشتر که در سال 2015 منتشر شد، نشان داد که درمان NLP تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به مشکلات اجتماعی یا روانی دارد، اگرچه نویسندگان گفتند که تحقیقات بیشتری لازم است. مبانی نظری NLP همچنین به دلیل عدم پشتیبانی مبتنی بر شواهد مورد انتقاد قرار گرفته است.

مقاله ای که در سال 2009 منتشر شد به این نتیجه رسید که پس از سه دهه، نظریه های پشتوانه NLP هنوز معتبر نیستند و شواهدی برای اثربخشی آن فقط حکایتی است. یک مقاله مروری در سال 2010 به دنبال ارزیابی یافته های تحقیقاتی مربوط به نظریه های پشت NLP بود. از 33 مطالعه وارد شده، تنها 18 درصد از نظریه های اساسی از NLP حمایت می کنند. بنابراین، با وجود بیش از 4 دهه از وجود آن، نه اثربخشی NLP و نه اعتبار تئوری ها به وضوح توسط تحقیقات معتبر نشان داده نشده است. همچنین، شایان ذکر است که تحقیقات عمدتا در محیط‌های درمانی و با مطالعات اندکی در مورد اثربخشی NLP در محیط‌های تجاری انجام شده است. مطالعه چگونگی عملکرد NLP چندین مسئله کاربردی نیز دارد که بر عدم شفافیت پیرامون موضوع می افزاید. برای مثال، مقایسه مستقیم مطالعات با توجه به طیف وسیعی از روش‌ها، تکنیک‌ها و پیامدها دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *