غده ی صنوبری چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

غده ی صنوبری چیست ؟

غده ای کوچک و نخودی شکل در مغز انسان وجود دارد که غده ی صنوبری نام دارد. عملکرد آن به طور کامل درک نشده است اما محققان بر این باورند که غده ی صنوبری برخی از هورمون ها از جمله ملاتونین را تولید و تنظیم می کند. ملاتونین مسئولیت تنظیم خواب را در بدن انسان بر عهده دارد.  نام دیگر الگوهای خواب، ریتم شبانه روزی می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، غده صنوبری برای تنظیم کردن هورمون های زنانه نقش موثری را ایفا می کند و همچنین ممکن است بر باروری و چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. این تا حدی نشئت گرفته از میزان ملاتونین ساخته شده و دفع شده در بدن انسان توسط غده صنوبری می باشد. یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که ملاتونین همچنین ممکن است به محافظت در برابر مشکلات قلبی عروقی مانند آترواسکلروز و فشار خون بالا کمک کند.

5 عملکرد غده صنوبری

غده صنوبری و ملاتونین

اگر از اختلالات خواب رنج می برید می تواند نشانه ای از این باشد که غده ی صنوبری شما ملاتونین مناسب را تولید نمی کند. برخی از پزشکان بر این باورند که می‌توانید غده صنوبری خود را سم زدایی و فعال کنید تا خواب بهتری داشته باشید و چشم سوم خود را باز کنید. اگرچه هیچ تحقیق علمی مبنی بر اثبات این موارد وجود ندارد. یکی از راه های کنترل ملاتونین در بدن استفاده از مکمل های ملاتونین است که باعث ایجاد احساس خستگی در انسان می شود. اگر به مکان دیگری سفر کرده اید که از نظر زمانی با محل زندگی شما متفاوت است یا شیفت کاری شما در زمان شب می باشد به شما کمک میکند که ریتم خواب خود را تنظیم نمایید. مکمل ها می توانند به خوابیدن بهتر شما کمک شایانی کنند. غالبا استفاده از مکمل های ملاتونین با دوز بسیار کم و در زمان کوتاه مدت بی خطر می باشند.

به طور معمول، دوزها از 0.2 میلی گرم تا 20 میلی گرم متغیر است، اما دوز مناسب بین افراد متفاوت است. بهتر است برای استفاده کردن از این مکمل ها با یک پزشک حاذق مشورت نموده تا بدانید کدام دوز برای شما بهترین است. مکمل های ملاتونین می توانند عورضی همانند عوارض زیر را برای شما ایجاد نمایند:

  • خواب آلودگی و خواب آلودگی
  • گیجی در صبح
  • رویاهای شدید و واضح
  • افزایش جزئی فشار خون
  • کاهش جزئی دمای بدن
  • اضطراب
  • گیجی

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید، قبل از استفاده از مکمل های ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید. اهمچنین ملاتونین می تواند با داروهایی نظیر داروهای زیر تداخل داشته باشند:

  • فلووکسامین (لووکس)
  • نیفدیپین (Adalat CC)
  • قرص های ضد بارداری
  • رقیق کننده های خون که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می شوند.
  • داروهای کاهنده قند خون.
  • سرکوب کننده های ایمنی، که فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهند.

غده صنوبری و سلامت قلب و عروق

به تحقیقات گذشته در مورد ارتباط بین ملاتونین و سلامت قلب و عروق اشاره ای مختصر می کنیم. تحقیقات حاکی از آن است که ملاتونینی که بوسیله غده صنوبری ساخته می شود می تواند تاثیر کاملا مثبتی بر عملکرد قلب و فشار خون داشته باشد. آنها به این نتیجه رسیدند که ملاتونین ممکن است برای درمان بیماری های قلبی عروقی استفاده شود، اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات این امر لازم است.

غده صنوبری و هورمون های زنانه

استفاده از نور و قرار گرفتن در معرض آن و همچنین سطح ملاتونین می تواند در قاعدگی زنان تاثیر بگذارد. کاهش میزان ملاتونین می تواند منجر به قاعدگی های نامنظم در زنان شود. لازم به ذکر است که مطالعات محدود و اغلب دارای تاریخ هستند، بنابراین تحقیقات جدیدتری مورد نیاز است.

غده صنوبری و تثبیت خلق و خو

میزان اندازه غده صنوبری، نشان دهنده ی خطری برای ابتلا به برخی از اختلالات خلقی می باشد. یک مطالعه معتبر نشان می دهد که حجم کمتر غده صنوبری ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و سایر اختلالات خلقی را افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اثر حجم غده صنوبری بر اختلالات خلقی مورد نیاز است.

غده صنوبری و سرطان

برخی تحقیقات حاکی از ین هستند که اختلال در عملکرد غده صنوبری می تواند منجر به سرطان نیز شود. یک مطالعه معتبر روی موش‌ها شواهدی را نشان داد که کاهش عملکرد غده صنوبری از طریق قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود. مطالعه ی معتبر دیگری، شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد وقتی ملاتونین با درمان‌های سنتی استفاده می‌شود، ممکن است چشم‌انداز افراد مبتلا به سرطان را بهبود بخشد که این امر می تواند در افرادی که تومورهای پیشرفته تری دارند صادق باشد. با این وجود، لازم است تحقیقات بیشتر و گسترده تری انجام شود تا بررسی شود ملاتونین چگونه بر تولید و مسدود کردن تومورها تأثیر می گذارد. علاوه بر این مشخص نیست که چه دوزی می تواند برای یک درمان مکمل مناسب باشد.

اختلال در عملکرد غده صنوبری

اگر غده صنوبری آسیب دیده باشد، می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که می تواند بر سایر سیستم های بدن شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر غده صنوبری آسیب دیده باشد، الگوی خواب اغلب مختل می شود. این می تواند در اختلالاتی مانند جت لگ و بی خوابی ظاهر شود. علاوه بر این، از آنجایی که ملاتونین با هورمون‌های زنانه تعامل دارد، عوارض ممکن است بر چرخه قاعدگی و باروری تأثیر بگذارد. از آنجایی که غده صنوبری در نزدیکی بسیاری از ساختارهای مهم دیگر قرار دارد و به شدت با خون و مایعات دیگر تعامل دارد. اگر تومور غده صنوبری ایجاد شود، ممکن است بر بسیاری از چیزهای دیگر در بدن شما تأثیر بگذارد. برخی از علائم اولیه تومور عبارتند از:

  • تشنج
  • اختلال در حافظه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • آسیب دیدگی و سایر حواس

اگر اختلال خواب دارید، یا اگر می خواهید در مورد مصرف مکمل های ملاتونین بیشتر بدانید، با پزشک خود صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *