اعتماد بنفس چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

اعتماد بنفس چیست ؟

اعتماد به نفس (Self-confidence) نگرشی در مورد مهارت ها و توانایی های شماست. داشتن اعتماد به نفس می تواند به شما کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر شوید. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، از نظر تحصیلی پیشرفت بیشتری دارند. اعتماد به نفس همچنین می تواند در انگیزه پیگیری اهداف شما نقش داشته باشد، مطالعاتی که سطوح بالاتر اعتماد به نفس در ورزشکاران را با افزایش انگیزه برای تمرین ورزش انتخابی خود مرتبط می کند. سطح اعتماد بنفس شما حتی بر نحوه ارائه خود به دیگران نیز تأثیر می گذارد. داشتن اعتماد به نفس بالا یا پایین به ندرت با توانایی های واقعی شما مرتبط است و بیشتر بر اساس تصورات شماست. ادراکات روشی است که شما در مورد خودتان فکر می کنید و این افکار ممکن است ناقص باشند.

اعتماد به نفس پایین ممکن است ناشی از تجارب مختلف باشد، مانند بزرگ شدن در یک محیط غیرحمایتی و انتقادی، جدا شدن از دوستان یا خانواده برای اولین بار، قضاوت بیش از حد خود یا ترس از شکست. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند اغلب در تفکر خود دچار اشتباه می شوند.

علائم اعتماد بنفس بالا

  • پذیرش خود
  • اعتماد به خود
  • احساس کنترل در زندگی خود
  • شناخت کامل نقاط قوت و ضعف خود
  • داشتن دیدیگاه مثبت نسبت به خود
  • تعیین انتظارات و اهداف واقع بینانه
  • برقرار کردن ارتباط قاطعانه
  • توانایی مدیریت کردن انتقادات

علائم اعتماد بنفس پایین

  • احساس شک و تردید نسبت به خود
  • منفعل بودن
  • مطیع دیگران بودن
  • عدم اعتماد به دیگران
  • احساس حقارت نسبت به خود
  • مورد بی مهری قرار گرفتن
  • حساس بودن نسبت به انتقاد

اعتماد به نفس بالا منجر به شانس بیشتری برای بهبود می شود

اعتماد به نفس، اعتقاد شما به این است که در کاری چقدر خوب هستید، اما معیاری برای سنجش مهارت واقعی شما نیست. پس چرا مهم است که به خودت ایمان داشته باشی؟ به گفته چارلی هوپرت (Charlie Houpert)، نویسنده «Charisma on Command» و بنیانگذار یک کانال 2.7 میلیون مشترک یوتیوب به همین نام، اعتماد به نفس نه تنها باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، بلکه به شما کمک می کند تا برای بهبود زندگی خود نیز اقدام کنید. آقای هوپرت گفت: «از لحاظ درونی، اعتماد به نفس واقعی به مثبت‌گرایی، شادی و انعطاف‌پذیری بیشتر منجر می‌شود. از نظر بیرونی، اعتماد به نفس بالا منجر به ریسک‌های بیشتر می‌شود که مستقیما با درو کردن پاداش‌های بیشتر ارتباط دارد».

راهنمای روان‌شناسی مثبت آکسفورد اعتماد بنفس را به گونه‌ای دیگر بیان می‌کند: اگر فرد اعتماد به نفس نداشته باشد، دوباره هیچ اقدامی انجام نخواهد شد. به همین دلیل است که گاهی اوقات از عدم اعتماد به عنوان “شک فلج کننده” یاد می شود. اگر فکر می کنید در صورت درخواست می توانید شغل رویایی خود را بدست آورید، این شانس، هرچند کوچک وجود دارد که ممکن است آن را بدست آورید. اگر باور ندارید که می توانید آن را دریافت کنید و درخواست نمی کنید، تضمین می شود که نمی توانید آن را دریافت کنید. اعتماد به نفس به طور جادویی شما را در کاری که انجام می‌دهید بهتر نمی‌کند، اما باعث می‌شود ریسک‌های لازم برای رسیدن به اهدافتان را بپذیرید.

ویژگی های افراد با اعتماد به نفس در مقابل افراد ناایمن

وقتی هدف شما این است که اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، درک ویژگی های مختلف بین فردی با اعتماد به نفس و شخصی که نسبت به خود ناامن تر است می تواند مفید باشد. برخی از این تفاوت ها عبارتند از:

افراد با اعتماد بنفس افراد ناایمن
موفقیت دیگران را جشن می گیرند قضاوت کننده و حسود نسبت به دیگران
دارای ذهن بازی هستند دارای ذهنی بسته هستند
مثبت اندیش هستند بدبین هستند
مایل به ریسک کردن هستند از تغییر کردن می ترسند
می توانند به خودشان بخندند عیوب خود را پنهان می کنند
تعیین کننده هستند بلاتکلیف هستند
همیشه در حال یادگیری و رشد هستند مانند فردی که همه چیز را می داند رفتار می کنند
به اشتباهات خود اعتراف می کنند همیشه بهانه می اورند
مسئولیت پذیر هستند دیگران را سرزنش می کنند

مزایای اعتماد بنفس

  • عملکرد بهتر: به جای هدر دادن زمان و انرژی با نگرانی از اینکه به اندازه کافی خوب نیستید، می توانید انرژی خود را صرف تلاش های خود کنید. در نهایت، زمانی که اعتماد به نفس داشته باشید عملکرد بهتری خواهید داشت.
  • روابط سالم تر: داشتن اعتماد به نفس نه تنها بر احساس شما نسبت به خودتان تأثیر می گذارد، بلکه به شما کمک می کند دیگران را بهتر درک کرده و دوست داشته باشید. همچنین به شما این قدرت را می دهد که اگر به آنچه می خواهید یا لیاقتش را ندارید، از یک رابطه دور شوید.
  • گشودگی (باز بودن) برای امتحان چیزهای جدید: وقتی به خود ایمان دارید، تمایل بیشتری به امتحان چیزهای جدید دارید. چه برای ارتقای شغلی درخواست دهید یا در یک کلاس آشپزی ثبت نام کنید، زمانی که به خود و توانایی های خود اطمینان دارید، نشان دادن خود در آنجا بسیار آسان تر است.
  • تاب‌آوری: باور به خود می‌تواند انعطاف‌پذیری یا توانایی شما را برای غلبه بر چالش‌ها یا ناملایماتی که در زندگی با آن روبرو می‌شوید افزایش دهد.

بوطر خلاصه می توان گفت افزایش اعتماد به نفس شما می تواند طیف وسیعی از اثرات مثبت بر زندگی شما داشته باشد. علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا احساس بهتری نسبت به خود و توانایی های خود داشته باشید، می تواند روابط شما را قوی تر کند و شما را در برابر استرس مقاوم تر کند.

تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس

در مکالمات روزمره، اعتماد به نفس اغلب با عزت نفس (self-esteem) اشتباه گرفته می شود و با اصطلاح کمتر شناخته شده خودکارآمدی (self efficacy) همپوشانی دارد. با این حال، روانشناسی به هر یک از این اصطلاحات تعریف خاصی می دهد. حال به تعریف خودکارامدی، اعتماد بنفس و عزت نفس می پردازیم”

خودکارآمدی: این اصطلاح، همانطور که توسط آلبرت بندورا (Albert Bandura)، روانشناس کانادایی آمریکایی تعریف شده است، به باور شما به توانایی شما در انجام وظایف خاص اشاره دارد. اگر فکر می کنید قادر به پختن شام یا تکمیل یک پروژه هستید، این نشان دهنده خودکارآمدی بالا است. افرادی که خودکارآمدی پایینی دارند، اگر باور نداشته باشند که در آن کار موفق خواهند شد، اغلب تلاش کمتری برای انجام کار انجام می دهند، که احتمال شکست را افزایش می دهد.

اعتماد به نفس: در مقابل، به گفته دکتر بندورا، اعتماد به نفس بیشتر یک دیدگاه کلی از میزان احتمال دستیابی به یک هدف است، به ویژه بر اساس تجربیات گذشته. هنگامی که پیانو را تمرین می کنید، اعتماد به نفس خود را نسبت به توانایی خود در نواختن پیانو افزایش می دهید. این همچنین می تواند در مورد اینکه چقدر احتمال می دهید در یک گروه اجتماعی پذیرفته شوید نیز صدق می کند. اگر به خاطر سرگرمی سبد بافی مورد تمسخر قرار گرفته اید، ممکن است دفعه بعد کمتر مطمئن باشید که آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. اعتماد به نفس و خود کارآمدی هر دو ریشه در تجربه دارند، اما اعتماد به نفس به جای اعتماد به نفس شما در کارهای خاص، نمایانگر دید وسیع تری از خودتان است.

عزت نفس: اصطلاحی که اغلب با اعتماد به نفس اشتباه گرفته می شود، اصطلاحی است که شاید کمتر شبیه به آن باشد. عزت نفس به اعتقاد به ارزش کلی شما اشاره دارد. عبارات گسترده ای مانند “من آدم خوبی هستم” در این دسته قرار می گیرد. عزت نفس یکی از سطوح سلسله مراتب نیازهای مزلو است و بهبود اعتماد به نفس می تواند به عزت نفس گسترده تر شما کمک کند.

این مفاهیم با یکدیگر همپوشانی دارند و روانشناسان در مورد اینکه خطوط بین هر کدام کجا قرار دارد، اختلاف نظر دارند. شما می توانید آنقدر اعتماد به نفس داشته باشید که باور کنید می توانید یاد بگیرید که چگونه یک بازی جدید را انجام دهید، به عنوان مثال، در حالی که به طور همزمان فاقد خودکارآمدی برای باور اینکه در اولین شروع کار خوب خواهید بود. به همین ترتیب، شما می توانید به توانایی خود در آشپزی اطمینان صفر داشته باشید در حالی که هنوز معتقد هستید که فرد خوبی هستید و لایق عشق هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *