خود هیپنوتیزم چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

خود هیپنوتیزم چیست ؟

آیا تا به حال خود را عمیقا غرق در یک کتاب یافته اید؟ یا آنقدر گرفتار فیلمی شده اید که به نظر می رسید زمان بدون زحمت می گذرد؟ حال اگر چنین مواردی را حس و لمس کرده اید شما یک نوع از هیپنوتیزم را تجربه نموده اید. هیپنوتیزم یک حالت عادی است که در طول روز بارها وارد آن می شویم، هر بار که واقعا روی چیزی تمرکز می کنیم. توانایی تمرکز بر روی خود یک مهارت ارزشمند است و پایه و اساس تمرین خود هیپنوتیزمی است.

خود هیپنوتیزمی (متمایز از هیپنوتیزم) یک شکل، یک فرآیند یا نتیجه یک حالت هیپنوتیزم خود القا شده است. اغلب، خود هیپنوتیزم به عنوان وسیله ای برای افزایش اثربخشی خود استفاده می شود. به عبارتی می توان گفت خود هیپنوتیزم شامل تمرکز و جذب در تجربه است و در عین حال به خودتان پیشنهادهای مثبت در مورد راه های رسیدن به اهدافتان می دهد. بر خلاف زمانی که با یک درمانگر کار می کنید، خود هیپنوتیزم یک تمرین فردی است. زمانی که یاد می‌گیرید کنترل بهتری بر افکار و واکنش‌های خود داشته باشید و در عین حال از مزایای فیزیکی و احساسی آرامشی که نمونه‌ای از تکنیک‌های خودهیپنوتیزم است، لذت ببرید، می‌تواند قدرتمندترین تمرین باشد.

پس خود هیپنوتیزم به معنای کنترل چیزی است که به هر حال اتفاق می افتد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. با استفاده از این وضعیت طبیعی ذهن، خود هیپنوتیزم به ما امکان می دهد به راحتی ایده ها و پیشنهادات جدیدتر، بهتر و مفیدتر را برای بهبود شخصی بپذیریم. این خود هیپنوتیزم را بسیار قدرتمند می کند و چرا ما معتقدیم که این یکی از بهترین ابزارهای خودیاری است که تاکنون وجود داشته است.

تاریخچه ی خود هیپنوتیزم

جیمز برید (James Braid)

اصطلاح انگلیسی هیپنوتیزم در سال 1841 توسط پزشک و جراح اسکاتلندی جیمز برید معرفی شد. به گفته ی برید، او برای اولین بار دو سال پس از کشف هیپنوتیزم، خود هیپنوتیزمی را به کار گرفت (همانطور که در جای دیگر به آن اشاره می کند)، ابتدا آن را به مشتریانش آموزش داد و سپس آن را روی خود به کار برد:

اولین آزمایش‌های من در این مورد خود هیپنوتیزمی با حضور برخی از دوستان در اول می 1843 و روزهای بعد انجام شد. من معتقدم که آنها اولین آزمایش هایی بودند که تا به حال آزمایش شده بودند و در هر موردی که من چنین عمل کرده ام، موفق بوده اند. در اثر بعدی، مشاهداتی در مورد نشئه (بیهوشی) یا هیبرناسیون انسانی (1850)، برید احتمالا اولین گزارش از خود هیپنوتیزم را ارائه می دهد:

معمولا گفته می شود که دیدن، باور کردن است اما احساس، حقیقت است. بنابراین، من نتیجه تجربه خود از هیپنوتیزم را در شخص خودم ارائه خواهم کرد. در اواسط سپتامبر 1844، من از یک حمله شدید روماتیسم رنج می بردم که قسمت چپ گردن و سینه و بازوی چپ را درگیر می کرد. در ابتدا درد، نسبتا شدید بود و برای رفع آن مقداری دارو مصرف کردم. اما به جای این، بیشتر و شدیدتر شد و سه روز مرا عذاب داد و آنقدر طاقت‌فرسا بود که سه شب متوالی مرا کاملا از خواب محروم کرد و در سه شب آخر نتوانستم بمانم. روز بعد وقتی برای شام به خانه برگشتم، نه می توانستم سرم را بچرخانم، نه بازویم را بلند کنم و نه نفس بکشم، بدون اینکه دردی شدید داشته باشم. در این شرایط تصمیم گرفتم اثرات هیپنوتیزم را امتحان کنم. من از دو دوست که در آنجا حضور داشتند و هر دو سیستم را درک می کردند درخواست کردم که اثرات را تماشا کنند و وقتی به اندازه کافی وارد این شرایط شدم مرا بیدار کنند و با اطمینان آنها که به شدت توجه خواهند کرد، نشستم و خودم را هیپنوتیزم کردم و خودم را دراز کردم.

در پایان نه دقیقه آنها من را برانگیختند و در کمال تعجب من کاملا از درد رهایی یافتم و به راحتی می توانستم به هر طریقی حرکت کنم. من می گویم با این حساب کاملا متعجب هستم. من نتایج مشابهی را با بسیاری از بیماران دیده بودم. اما شنیدن درد یک چیز و احساس آن چیز دیگری است. رنج من آنقدر بدیع بود که نمی‌توانستم تصور کنم کسی به اندازه خودم در آن مناسبت رنج کشیده باشد. و بنابراین، من صرفا انتظار کاهشی داشتم، به طوری که واقعا از اینکه خودم را کاملا عاری از درد دیدم، شگفت زده شدم. تمام بعدازظهر خیلی راحت ادامه دادم، تمام شب راحت خوابیدم و صبح روز بعد کمی سفتی احساس کردم، اما دردی نداشتم. یک هفته پس از آن من یک بازگشت جزئی داشتم که با هیپنوتیزم کردن خود یک بار دیگر آن را حذف کردم و از آن زمان تاکنون، تقریبا شش سال، کاملا از روماتیسم عاری مانده‌ام.

امیل کوئه (Émile Coué)

Émile Coué یکی از تأثیرگذارترین چهره ها در توسعه بعدی خود هیپنوتیزم بود. روش “خودارضایی آگاهانه” او در آغاز قرن بیستم به یک سیستم خودیاری مشهور بین المللی تبدیل شد. اگرچه کوئه از مفهوم «هیپنوتیزم» فاصله گرفت، اما گاهی اوقات کاری را که انجام می‌داد، خود هیپنوتیزم می‌کرد، مانند پیروانش مانند شارل بودوئن (Charles Baudouin).

آموزش اتوژنیک

آموزش اتوژنیک یک تکنیک آرام سازی است که توسط روانپزشک آلمانی یوهانس شولتز (Johannes Schultz) توسعه یافت و اولین بار در سال 1932 منتشر شد. شولتز رویکرد خود را بر اساس کار هیپنوتیزور آلمانی اسکار فوگت (Oskar Vogt) استوار کرد. این تکنیک شامل یک پیشرفت گام به گام است که از شرایط فیزیولوژیکی مانند آرامش عضلانی، کنترل تنفس و کنترل ضربان قلب شروع می شود. سپس از طریق تصویرسازی ذهنی، آکوستیک (صوتی) درمانی و غیره به شرطی سازی روانی می رسد.

مراحلی که معمولا برای خود هیپنوتیزم استفاده می شود

  • انگیزه: بدون انگیزه مناسب، انجام خودهیپنوتیزم برای فرد بسیار دشوار خواهد بود.
  • آرامش: فرد باید کاملا آرام باشد و باید زمانی را برای انجام این عمل اختصاص دهد. علاوه بر این، عواملی که حواس‌پرتی را پرت می‌کنند باید حذف شوند زیرا توجه کامل لازم است.
  • تمرکز: هر بار که ذهن بر روی یک تصویر متمرکز می شود، فرد باید کاملاً تمرکز کند.
  • کارگردانی: این گزینه تنها زمانی استفاده می شود که فرد بخواهد روی یک هدف خاص کار کند. فرد باید تمرکز خود را معطوف به تجسم نتیجه دلخواه کند.

کاربرد خود هیپنوتیزم

اگر انسان ها در چارچوب ذهنی درست باشند، چه کاری می توانند انجام دهند؟ زمانی که افراد برای رسیدن به هدفی متمرکز و با انگیزه هستند و به بهترین نحو از توانایی های خود استفاده می کنند، در اوج قدرت شخصی خود هستند. استفاده از این قدرت برای یادگیری آسان‌تر مهارت‌های جدید، انجام شاهکارهای ورزشی، خلاقیت بیشتر، تحمل درد و رویارویی با ناشناخته‌ها با اعتماد به نفس بیشتر، تنها چند نمونه از بی‌نهایت ارزش خودهیپنوتیزم است. خودهیپنوتیزم وسیله ای برای یادگیری، تمرکز، ایجاد انگیزه، خودآگاهی بیشتر و بهترین استفاده از مهارت های ذاتی است.

اگر در مورد آن فکر کنید، وقتی می بینید افراد دیگر کارهای شگفت انگیزی انجام می دهند، معمولاً به شدت روی کاری که انجام می دهند و تلاش برای انجام آنها تمرکز می کنند. خود هیپنوتیزم همه چیز در مورد توسعه و استفاده از تمرکز شما به روشی هدفمند است. خود هیپنوتیزم ممکن است به مدیریت درد، اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، چاقی، آسم، و شرایط پوستی کمک کند.هنگامی که این تمرین تسلط یافت، می تواند تمرکز، یادآوری، تقویت حل مسئله، کاهش سردرد و حتی بهبود کنترل احساسات را بهبود بخشد. در زیر بعضی از کاربردهای خود هیپنوتیزم را شرح می دهیم:

درد

فروم و کاپلان (Fromm & Kaplan) مشاهده می کنند که ارزش و اهمیت خودهیپنوتیزم فقط به این نیست که باعث آرامش، تسکین تنش و اضطراب و کاهش سطح درد و رنج جسمی می شود، بلکه در آموزش خود هیپنوتیزم به بیماران، معقولانه نشان می دهند که پزشکان آنها نمی‌توانند همیشه در کنار بیماران خود باشند (به‌ویژه در مواقعی که درد دارند) و از طریق این فرآیند آموزش خود هیپنوتیزم، به طور فعال به بیماران خود فرصت 24 ساعته ارائه می‌کنند. “روز در دسترس” ابزاری است که به کمک آن می توانند کنترل و تسلط بر آن را بیاموزند، یا حداقل بتوانند با کاهش درد زندگی کنند.

خودهیپنوتیزم به فرد این امکان را می‌دهد که مسئول باشد و بنابراین به بیمار کمک می‌کند تا از نقش قربانی که رنج می‌کشد خارج شود و به نقش فردی که بر درد او تسلط دارد یا تلاش می‌کند تسلط پیدا کند. از طریق تمرین خود هیپنوتیزمی، بیماران می توانند یاد بگیرند که درد ترسناکی را که با بسیاری از مداخلات پزشکی همراه است، جدا کنند. آن‌ها می‌توانند خود را در موقعیتی جدا کنند که در آن بتوانند از خیالات و خاطرات لذت‌بخش، به دور از جنبه‌های منفی واقعیت فعلی خود لذت ببرند.

خود هیپنوتیزم و استرس

به بیمارانی که استرس دارند و یا فاقد عزت نفس هستند می‌توان تکنیک‌های خود هیپنوتیزم را آموزش داد که می‌تواند باعث آرامش و یا تقویت عزت نفس آنها شود. به طور خاص، هنگامی که بیمار در حالت خود هیپنوتیزم قرار گرفت، درمانگر می تواند پیام هایی را به بیمار منتقل کند که اجازه می دهد روند آرامش و تقویت رخ دهد. اغلب، هنگام آموزش خود هیپنوتیزم، به یک موضوع یک «کلمه محرک» خاص آموزش داده می‌شود (که فقط زمانی که آزمودنی عمدا از کلمه برای هیپنوتیزم کردن خود استفاده می‌کند) خود هیپنوتیزم را القا می‌کند تا القای سریع حالت هیپنوتیزم را تسهیل کند.  همچنین، ممکن است یک عبارت (اغلب به آن تعریف خودکار گفته شود) به آزمودنی آموزش داده شود تا در هنگام خودهیپنوتیزم با خود تکرار کند.

علاوه بر این، از آنجایی که استرس از عملکرد خوب سیستم ایمنی جلوگیری می کند، محققان دانشگاه ایالتی اوهایو به این نتیجه رسیدند که خود هیپنوتیزم برای جلوگیری از استرس نیز می تواند به محافظت از سیستم ایمنی در برابر اثرات منفی آن کمک کند. آنها این را با نشان دادن اینکه دانش‌آموزانی که خود هیپنوتیزم را در هفته‌های امتحان استرس‌زا انجام می‌دادند، در مقایسه با افرادی که خود هیپنوتیزم را یاد نگرفتند، از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار بودند.

بیهوشی زایمان

خود هیپنوتیزم می تواند به زنانی که در حال زایمان هستند کمک کند تا درد خود را کاهش دهند. جوزف دی لی (Joseph DeLee)، متخصص زنان و زایمان، در اوایل قرن بیستم اظهار داشت که هیپنوتیزم تنها داروی بیهوشی زایمان بدون خطر است.

آیا خود هیپنوتیزم همان مدیتیشن است ؟

خود هیپنوتیزم شباهت زیادی به مدیتیشن دارد، زیرا هر دو شامل وارد شدن به یک حالت آرام و آرام است. به نوعی در یک تمرین معمولی مدیتیشن هدف خاصی وجود ندارد، فقط پذیرش آسان هر جایی که ذهن بدون قضاوت یا قصد می رود، وجود دارد. هم مدیتیشن و هم خود هیپنوتیزم پتانسیل ارتقای سلامت جسمی و روانی را به روش‌های موازی دارند، بنابراین مزایای یادگیری برای توسعه و استفاده معنادار از تمرکز را برجسته می‌کنند.

آموزش خود هیپنوتیزم

مراحلی که برای شما توضیح خواهیم داد معمولاً برای انجام خودهیپنوتیزم استفاده می شود. هیپنوتیزم کاملا بی خطر است و شما در تمام مدت روی خودتان کنترل خواهید داشت. بالاخره این تجربه شماست. برای پایان دادن به جلسه هیپنوتیزم در هر زمان، به سادگی تا پنج بشمارید و به خودتان دستور دهید که دوباره هشیار شوید. در مورد هر یک از این مراحل با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد.

  1. یک مکان راحت برای استراحت و راحتی پیدا کنید.
  2. با استفاده از یک القای هیپنوتیزمی مانند آرام سازی پیشرونده عضلانی آرام شوید.
  3. یک پیشنهاد معرفی کنید.
  4. به سطح هوشیاری معمول خود برگردید.

یک مکان راحت برای نشستن پیدا کنید

ابتدا مطمئن شوید که از نظر فیزیکی احساس راحتی می کنید زیرا این به شما کمک می کند تا آرام شوید. روی یک صندلی نرم بنشینید و  پاهای خود را روی هم نگذارید. شما همچنین ممکن است دراز بکشید، اگرچه این روش ممکن است شما را به سادگی به خواب رفتن سوق دهد. لباس های گشاد و راحت بپوشید و از خوردن وعده های غذایی حجیم خودداری کنید تا احساس نفخ و ناراحتی نکنید. اطمینان حاصل کنید که در طول هیپنوتیزم به مدت 20 – 30 دقیقه قطع نخواهید شد.

با استفاده از یک القای هیپنوتیزمی استراحت کنید

با یک تکنیک رایج به نام آرام سازی پیشرونده عضلانی وارد حالت هیپنوتیزم شوید. با این کار، آگاهی را بر هر تنشی که در قسمت‌هایی از بدن ذخیره می‌شود متمرکز کنید و تنش را به‌طور متوالی رها کنید. با دست ها و بازوهای خود شروع کنید، سپس به سمت پشت، شانه ها و گردن، سپس شکم و سینه و پاها و پاها حرکت کنید. تجسم کنید که تنش از بین می رود یا به آرامی منقبض می شود و سپس عضلات را شل می کند. احساس آرامش عمیق، دلپذیر و راحت یک نقطه شروع عالی برای شروع خودهیپنوتیزم است.

 ارائه پیشنهاداتی برای خودتان

در حالت متمرکز و آرام هیپنوتیزم، می توانید به پیشنهاداتی که می خواهید برای خودسازی به خود بدهید، توجه عمیق تر و کامل تری داشته باشید. اینها می توانند جملات ساده اما واضحی باشند که به خودتان در مورد کارهایی که ممکن است انجام دهید باشد، یا اینکه چگونه ممکن است در موقعیت های چالش برانگیز واکنش متفاوتی نشان دهید، یا اینکه چگونه ممکن است در مورد خودتان یا شرایطی متفاوت فکر کنید، به خودتان ارائه می دهید. این پیشنهادات پس از هیپنوتیزم (به معنای پیشنهادهایی است که می‌توانند پس از پایان جلسه خودهیپنوتیزم عمل کنند) می‌توانند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند. برخی از نمونه های متداول از اهدافی که در خود هیپنوتیزم به آن پرداخته می شود عبارتند از:

  • بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس
  • غلبه بر اضطراب
  • ترک سیگار
  • غلبه بر اعتیاد
  • ترس ها و فوبیاها
  • تجسم یک هدف یا عمل
  • خوب خوابیدن

این فهرست کوتاهی است، اما پیشنهادات می‌توانند بر روی هر حوزه‌ای از زندگی‌تان تمرکز کنند که امیدوارید در آن تغییر ذهنی ایجاد کنید. نمونه‌هایی از پیشنهادات پس از هیپنوتیزم در قالب جملات تاکیدی، یک رویکرد رایج خود هیپنوتیزمی، عبارتند از:

  • من خودم را همانگونه که هستم می پذیرم.
  • من روزی سه وعده غذایی سالم می خورم.
  • وقتی با دیگران صحبت می کنم اعتماد به نفس و قاطعیت دارم.
  • احساس آرامش، اعتماد به نفس و آرامش می کنم.
  • به نظر من ترک سیگار آسان است.

نکاتی برای پیشنهادات هیپنوتیزمی

  • آن را با قاطعیت بگویید: تصور کنید که کلمات به آرامی اما با قاطعیت گفته می شوند و مطمئن شوید که لحن آن اطمینان بخش، مطمئن و مثبت است.
  • پیشنهادات عباراتی در زمان حال: پیشنهاد «من مطمئن هستم» مؤثرتر از «من مطمئن خواهم بود» است زیرا کلمه «ام» در زمان حال است و قطعیت بیشتری دارد.
  • پیشنهادات مثبت بدهید: برای مثال، «من در آرامش هستم» بهتر از «من استرس ندارم» است. با خود در مورد آنچه می خواهید صحبت کنید، نه آنچه را که نمی خواهید.
  • پیشنهادات را واقع بینانه ارائه دهید: از پیشنهادات بیش از حد جاه طلبانه مانند “به سرعت وزن زیادی از دست خواهم داد” خودداری کنید. در عوض بر روی اهداف کوچکتر و خاص تر تمرکز کنید، مانند: “من سبزیجات بیشتری می خورم و بیشتر ورزش خواهم کرد”.
  • پیشنهادات را تکرار کنید: در طول هیپنوتیزم پیشنهادات را بارها بیان کنید. تکرار یک ایده می‌تواند به شما کمک کند تا به اصل موضوع برسید.

 به سطح هوشیاری معمول خود بازگردید

پس از ارائه پیشنهادات، می توانید با شمردن تا پنج، هوشیارتر و آگاه تر شوید و در عین حال به خود بگویید که از اطراف خود آگاه می شوید. با شمارش پنج، می توانید چشمان خود را باز کنید و دست ها و پاهای خود را دراز کنید و به روز خود ادامه دهید.

استفاده از تصویرسازی و عمل در خود هیپنوتیزم

افزودن تصاویر به پیشنهادات پس از هیپنوتیزم می تواند خود هیپنوتیزم را بهبود بخشد. همچنین ممکن است حس چشایی، لامسه و بویایی خود را درگیر کنید. به عنوان مثال، برای کمک به غلبه بر اضطراب می توانید تصور کنید:

  • نشستن در مکانی که احساس آرامش را برای شما به ارمغان می آورد، مانند ساحل در یک روز گرم
  • دیدن یک بالون هوای گرم و قرار دادن نگرانی های خود در سبد، تماشای شناور شدن آنها
  • آشکار کردن مسیری که بیش از حد رشد کرده است و احساس قوی‌تر شدن، کنترل بیشتر در حین حرکت

افزودن مراحل عمل، کاری که در واقع به روشی متفاوت برای بهبود کارها انجام خواهید داد برای خودهیپنوتیزم موفق نیز بسیار مفید است.

خود هیپنوتیزم یا هیپنوتیزم درمانی حضوری ؟

خود هیپنوتیزم مزایای زیادی دارد. کاملاً قابل حمل است و با تمرین ممکن است بتوانید خیلی سریع خود را به حالت آرامش متمرکز برسانید. با این حال، یادگیری می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه توانایی آرامش و تمرکز ذهن در حالی که به خود دستور می دهد. به همین دلیل، بسیاری از افراد ترجیح می دهند از هیپنوتیزم درمانی حضوری استفاده کنند. هیپنوتیزم درمانی صرفاً عمل استفاده از هیپنوتیزم به عنوان یک روش درمانی است، مانند تسکین درد، اضطراب یا بی خوابی. یک هیپنوتراپیست آموزش دیده شما را از طریق فرآیندی مشابه با موارد بالا راهنمایی می کند و به شما پیشنهادهای مثبتی برای کمک به بهبود نگرانی خاص شما می دهد.

گزینه سوم استفاده از اپلیکیشن های هیپنوتیزم درمانی است. این برنامه‌ها بهترین‌های هر دو جهان را با هم ترکیب می‌کنند، هزینه آن‌ها نسبت به هیپنوتیزم غیرحضوری کمتر است، می‌توان آن‌ها را در صورت تقاضا (در هر مکان و هر زمان) انجام داد، اما توسط هیپنوتراپیست‌های واقعی و بر اساس مطالعات بالینی واقعی ایجاد شده‌اند.

خود هیپنوتیزم در پزشکی

نمونه های قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد خود هیپنوتیزم چقدر می تواند مؤثر باشد. مورد مستند ویکتور راوش (Victor Rausch، 1980)، جراح دندانپزشکی که در روش های هیپنوتیزمی با تجربه بود را در نظر بگیرید. زمانی که نیاز به جراحی برای برداشتن کیسه صفرا داشت، راوش از خود هیپنوتیزمی به عنوان تنها بیهوشی استفاده کرد.

اخیراً، علم نشان داده است که آموزش در خود هیپنوتیزم ممکن است به بیماران کمک کند تا بر طیفی از شرایط بالینی غلبه کنند. این شامل:

  • اضطراب: بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بودند، پس از یادگیری تکنیک های خود هیپنوتیزم، سطوح پایین تری از افسردگی و خستگی را نشان دادند. یک مطالعه در کودکان مبتلا به سرطان، اضطراب و ناراحتی رفتاری کمتر و مرتبط با جراحی را پس از یادگیری خود هیپنوتیزم نشان داد.
  • درد: بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) پس از یادگیری تکنیک های خود هیپنوتیزم، سطوح کمتری از درد مزمن را نسبت به بیمارانی که این کار را انجام نداده بودند گزارش کردند. علاوه بر این، یک مطالعه در کودکان نشان داد که درد عملکردی شکم در سه هفته پس از یک جلسه خودهیپنوتیزم برطرف شد.
  • سردردهای تنشی: در کودکان و نوجوانان، آموزش خود هیپنوتیزمی فراوانی سردردهای تنشی را کاهش داد. مطالعه دیگری در بزرگسالان نشان داد که درد سردرد طولانی مدت از خودهیپنوتیزم کاهش می یابد.
  • تنگی نفس مزمن: در بزرگسالان مبتلا به مشکل تنفسی در حالت استراحت، یک دوره آموزشی خودهیپنوتیزمی علائم را در 13 بیمار از 16 بیمار طی یک ماه برطرف کرد.
  • سندرم روده تحریک پذیر: نشان داده شده است که بیماران مبتلا به IBS می توانند علائم IBS را به اندازه رژیم غذایی استاندارد طلایی با حذف کم FODMAP بهبود بخشند.

نکاتی برای بهبود خود هیپنوتیزم

  • هدفی در ذهن داشته باشید: قبل از شروع خود هیپنوتیزم مطمئن شوید که هدفی در ذهن دارید، مانند کاهش استرس. این اطمینان حاصل می کند که هر جلسه متمرکز و سازنده است.
  • زمان‌بندی برای خود هیپنوتیزمی: سخت‌ترین بخش خود هیپنوتیزم را می‌توان شروع کرد. بهتر است هر روز زمانی را برای خود هیپنوتیزم اختصاص دهید و آن را در برنامه خود بنویسید. خود هیپنوتیزم را می توان در طول روز یا شب قبل از خواب انجام داد.
  • به این تمرین ادامه دهید: مانند دوچرخه سواری، یادگیری خود هیپنوتیزم زمان می برد. با تمرین و آموزش، یاد خواهید گرفت که سریعتر وارد حالت خلسه شوید. همچنین طیف وسیع تری از پیشنهادات هیپنوتیزمی را برای بهبود نتیجه یاد خواهید گرفت.
  • از یک برنامه تلفن همراه استفاده کنید: برنامه های موبایلی مانند Evia (برای گرگرفتگی) و عصبی شدن (برای IBS) می توانند راهی عالی برای به دست آوردن بهترین حالت خودهیپنوتیزم و هیپنوتیزم با هیپنوتیزم درمانگر باشند.

نتیجه گیری

خود هیپنوتیزم ابزاری قدرتمند برای بهبود ذهن شماست. این یک تکنیک بسیار ایمن است که می تواند عزت نفس و اعتماد به نفس، قاطعیت و آرامش را افزایش دهد. خود هیپنوتیزم را می توان در مواقع سخت برای کمک به بهبود علائم بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر، اضطراب، درد و سردرد استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *