چاکرای شبکه خورشیدی

چاکرای خورشیدی چیست ؟

چاکرای شبکه خورشیدی یا مانیپورا (Solar Plexus Chakra – Manipura/Nabhi) در زبان سانسکریت به معنای «شهر جواهرات» می باشد. جایگاه آن در قسمت فوقانی شکم در دیافراگم است و به عنوان مرکز قدرت شخصی عمل می کند. این چاکرا بر شخصیت، ایگو، هویت ، آزادی شخصی، انتخاب و اصالت حاکم است. چاکرای شبکه خورشیدی نیز ارتباط زیادی با انگیزه، اراده و هدف دارد که نشئت گرفته از احساس کارآمدی شخصی است. اعتماد بنفس و دیدگاه راجع به خود، نیز به چاکرای شبکه خورشیدی متصل است. علاوه بر این، چاکرای خورشیدی بر سیستم گوارش و اندام های مربوطه آن حکومت می کند.

هر چاکرای اصلی بدن یک همتا روی زمین دارد. چاکرای زمین که با شبکه خورشیدی جفت می شود در یک جفت صخره عظیم در استرالیا به نام اولورو و کاتا توتا قرار دارد. هر دو سازند هزاران فوت ارتفاع دارند و به دلیل ارزش فرهنگی آنها برای بومیان استرالیایی، در زمین های محافظت شده قرار دارند، زیرا آنها نقش مهمی در آفرینش و خرد باستانی دارند. این سازندها با عنصر آتش چاکرای شبکه خورشیدی، در طلوع و غروب خورشید به رنگ قرمز آتشین در می آیند.

چاکرای خورشیدی
چاکرای خورشیدی

خصوصیات چاکرای خورشیدی

محل چاکرای سوم در پشت و امتداد ستون فقرات مقابل ناف، پشت شکم
نمایندگی عزم و اراده
غدد اصلی پانکراس
رنگ زرد – طلائی
عطر اسطو خودوس
اسطو خودوس شکم، معده، کبد، دستگاه گوارش، صفرا، سیستم عصبی خودمختار،. روده ی کوچک، سیستم متابولیسم
شکل نیلوفر ده پر
فصل تابستان
حالت گرم و خشک
زمان خواب ۷–۸ ساعت به سمت پشت
حالت طبیعت رنگ طلایی نور خورشید همراه با گرما
سنگهای مربوطه یترین، یاقوت زرد طلایی، کهربا، یاقوت زرد، طلا، چشم ببر
عنصر آتش
جنس کالبد ذهنی
عملکرد اراده ، قدرت شخصی ، زیرکی ، دانش ، وضوح ذهن ، خنده ، کنجکاو ، خوش‌بینی ، هوشیاری ، شوخ‌طبعی ، خود کنترلی
احساسات این مرکز هدف و درخشش
حیوان اساطیری قوچ
مراقبت غذاهایی مانند موز ، انبه ، لیمو و سایر میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن را میل کنید . اطمینان حاصل کنید که با دریافت مقادیر کافی نور خورشید در حال دریافت انرژی ” خورشیدی ” هستید . مو و پوست شما روشن تر می شود و احساس انرژی خوبی خواهید داشت
بهترین گیاهان برای متعادل کردن چاکرا گل ختمی ، رزماری ، بابونه ، رازیانه ، بادرنجبویه
نماد چاکرای خورشیدی
نماد چاکرای خورشیدی

چگونه چاکرای خورشیدی را فعال کنیم ؟

جملات تاکیدی مثبت

جملات تاکیدی مثبت در مورد قدرت شخصی را تکرار کنید. با تکرار جملات تاکیدی، چه با صدای بلند، در ذهن یا با نوشتن آنها، می توانیم باورهای مثبت را جایگزین باورهای منفی کنیم. با تکرار جملات تاکیدی مانند:

  • احساس آرامش، اعتماد به نفس و قدرت می کنم.
  • احساس می کنم برای رویارویی با چالش ها آماده ام.
  • من برای دنبال کردن هدفم انگیزه دارم.
  • من جاه طلب و توانا هستم.
  • من خودم را به خاطر اشتباهات گذشته می بخشم و از آنها درس می گیرم.
  • تنها چیزی که باید کنترل کنم این است که چگونه به موقعیت ها واکنش نشان می دهم.
  • من می توانم تغییرات مثبتی در زندگی ام ایجاد کنم.

یوگا و ورزش

برخی از شیوه های درمانی برای فعال کردن چاکرای خورشیدی شامل فعالیت های بدنی مانند شروع تمرین یوگا یا هر ورزش دیگری است که شامل حرکت بدن می شود. از آنجایی که عنصر چاکرای شبکه خورشیدی آتش است، خورشید انرژی شفابخش را فراهم می کند. هر روز حداقل 20 تا 30 دقیقه در بیرون از خانه ورزش کنید یا پیاده روی کنید. اگر نمی توانید به بیرون بروید، سعی کنید خورشید را تجسم کنید، گرما، نور، قدرت آن را احساس کنید که فقط شما را در داخل روشن می کند. تماشا کنید که هر فضا، هر سلول را پر می کند.

حرکات یوگا که چاکرای خورشیدی را فعال می کنند عبارتند از:

  • Paschimottanasana (خم شدن به جلو کلاسیک): این آسانا، خم شدن به جلو یکی از مفیدترین آساناها برای فرآیند گوارش است. این تحریک به دلیل بهبود گردش خون ایجاد می شود و بهترین ظرفیت عملکردی را به کبد، طحال، پانکراس و روده باز می گرداند. بنابراین، تمرین Paschimottanasana باعث افزایش هضم و جلوگیری از یبوست می شود. با فعال کردن چاکرای خورشیدی، بدن در جذب مواد مغذی موثرتر می شود.
  • Dhanurasana (ژست کمان): این آسانا خمیده به پشت، مقدار زیادی ماساژ داخل شکمی را به اندام های مختلف دستگاه گوارش به ویژه کبد و پانکراس ایجاد می کند. تحریک شبکه خورشیدی در این حالت به کارایی گوارش و دفع موثر مواد زائد و سموم از بدن کمک می کند. کشیده شدن گردن غدد تیروئید را تحریک می کند و ترشحات سالم هورمون ها را تحریک می کند که متابولیسم بدن را برای مدیریت ایده آل وزن بدن بهبود می بخشد.
  • Ardha Matsyendrasana (نیمه پیچش ستون فقرات): این حالت چرخشی ملایم سیستم گوارش، کبد و کیسه صفرا را تحریک می کند و بنابراین سم زدایی را افزایش می دهد و هضم را بهبود می بخشد.
یوگا
یوگا

رایحه درمانی

روش دیگر استفاده از رایحه درمانی و روغن های ضروری برای متعادل کردن چاکراها به شیوه‌ای غیرفعال است، زیرا روغن‌ها می‌توانند در حین انجام فعالیت‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرند. برای چاکرای شبکه خورشیدی، رایحه هایی مانند چوب سدر، ترنج، رزماری و بابونه را امتحان کنید.

سایر فعالیت ها

هنگامی که با چاکرای شبکه خورشیدی دست و پنجه نرم می کنید، شاید ساده ترین کار این باشد که انتخاب های کوچکی انجام دهید که احساس قدرت و عزت نفس را در شما ایجاد می کند. چه رنگ، لباس، عطر یا مدل موی خاصی بپوشید (بدون ذکر تعداد انتخاب های دیگر در طول روز)، حتی کوچکترین تصمیمات روزانه می تواند به همسویی چاکرای شبکه خورشیدی کمک کند.

اگر خواهان این هستید که با عنصر آتش شبکه خورشیدی در تماس باشید می توانید به مکان‌هایی که می‌توانند به فرد کمک کنند احساس آتش سوزی کنند سفر کنید. به عنوان مثال، دره آتش در نوادا، پر از صخره‌های قرمز – نارنجی روشن است که می توانید هر یک از بی‌شمار بیابان‌های جنوب غربی آمریکا را ببینید. به طور مشابه، از دره آنتلوپ (Antelope) در آریزونا دیدن کنید یا با سفر به یک آتشفشان به سراغ منبع آتش بروید. شاید پارک ملی آتشفشان هاوایی یکی از بهترین نقاط برای رفتن باشد. اگر سفرهایی مانند این امکان پذیر نیست، حتی بیرون رفتن در آفتاب برای چند دقیقه می تواند اثربخش و مفید باشد.

کریستال های مناسب چاکرای خورشیدی

استفاده از کریستال ها برای چاکرای شبکه خورشیدی به شما کمک می کند تا با احساس هدف و مسئولیت زندگی خود ارتباط برقرار کنید. این چاکرا به دلیل پیوند بسیار زیاد آن با قدرت خورشید به رنگ زرد مربوط می شود. سیترین یک کوارتز زرد رنگ است که برای التیام این چاکرا استفاده می‌شود که از رنگ های زرد روشن تا قهوه‌ای متغیر است. تورمالین (کهربای اصل) زرد، که یکی از رنگ های کمیاب تورمالین است، می تواند به پاکسازی بدن شما از انرژی منفی کمک کند که ممکن است چاکرای شبکه خورشیدی شما را مسدود کند. کریستال های دیگری که برای درمان این چاکرا استفاده می شوند عبارتند از: چشم ببر، یشم زرد و کوارتز زرد.

انسداد چاکرای خورشیدی

هنگامی که چاکرای خورشیدی دچار انسداد می شود می تواند علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  •  باعث ایجاد مشکلات معده یا گوارشی مانند درد معده، سوزش سر دل، ترش کردن، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، یبوست یا سندرم روده تحریک پذیر می شود.
  • بیماری هایی مانند دیابت، هیپوگلیسمی و حتی اختلالات خوردن نیز می تواند به چاکرای شبکه خورشیدی مرتبط باشد.
  • عدم تعادل چاکرای خورشیدی همچنین می تواند باعث مشکلات عاطفی شدید شود. شک و بی اعتمادی نسبت به افراد زندگی، نگرانی های زیادی در مورد اینکه دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. در برخی از افراد ممکن است سطوح پایینی از عزت نفس تجربه شود و به دنبال تایید مستمر دیگران باشند. این عدم تعادل ممکن است به وابستگی ناسالم به افراد زندگی شما منجر شود. همچنین می تواند بی مسئولیتی، نیاز بیش از حد به کنترل، ذهنیت قربانی و احساس درماندگی، ناامنی یا عدم اصالت را در فرد ایجاد کند.

رفع انسداد چاکرای خورشیدی

هنگامی که چاکرای خورشیدی فعال شده و در یک راستا بگیرد، می تواند علائم زیر را داشته باشد:

احساس ناامنی را از بین می برد. منجر به شناخت قدرت ذاتی و احساس قدرت می شود. ارتباط با یک هدف قوی در زندگی، درک عمیق تری از مشارکت های فردی در دستیابی به موفقیت به دست می آورد. این باعث رفاه در زندگی شخصی و حرفه ای می شود. از آنجایی که وابستگی به دیگران کاهش می یابد، رها کردن چیزهای منفی آسان تر می شود. بهبود قابل توجهی در شناخت ارزش خود به جای تمرکز بر چیزهای مادی وجود دارد. چاکرای شبکه خورشیدی متعادل به ما این امکان را می دهد که به طور موثر برنامه ریزی کنیم و به موفقیت برسیم. تمیز کردن و باز کردن این چاکرا می تواند از شما فرد رهبر بهتری بسازد و زندگی الهام بخش را ایجاد کند.

عملکرد متعادل چاکرای خورشیدی

  • اعتماد بنفس قوی و هویت قوی در فرد شکل می گیرد.
  • به خودتان احترام گذاشته و برای خود ارزش قائلید.
  • احساس سرزندگی و رضایت از خود دارید.
  • خرد و پشتکار در شما شکل می گیرد.
  • خود و دیگران را می پذیرید.
  • احساس تعلق خاطر در شما شکل می گیرد.
  • مثبت اندیش می شوید.
  • انگیزه های درونی در شما ایجاد می شود.
  • آرزوهایتان محقق می شود.
افزایش اعتماد بنفس
افزایش اعتماد بنفس

عملکرد نامتعادل چاکرای خورشیدی

  • داشتن احساس گناه
  • کنترل کردن درون مانند بیرون
  • عدم احساس رضایت از خود و عدم آرامش
  • عدم تایید در دوران کودکی و فقدان احترام درونی نسبت به خود
  • عدم توانایی لذت بردن و رها کردن
  • مسدود شدن احساسات به دلیل کنترل کردن
  • بروز خشم به صورت افراطی
  • عیب جویی افراطی از دیگران
  • حساسیت بیش از حد به مورد انتقاد قرار گرفتن
  • بلاتکلیفی
  • گرایش به کمال طلبی، قدرت طلبی، سلطه گری
مقالات اطلاعات عمومی

مقالات مشابه

نتیجه‌ای پیدا نشد.