چطور مدیریت زمان داشته باشیم ؟

فهرست محتوای این مقاله

برنامه ریزی مدیریت زمان

شروع سفر مدیریت زمان خود با یک برنامه، پایه ای قوی برای عادت های آینده ایجاد می کند و در نتیجه شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.

ممیز (حسابرسی) زمان ایجاد کنید

اول از همه با پیدا کردن اینکه واقعا زمان خود را کجا می گذرانید، شروع کنید. اغلب بین آنچه فکر می‌کنید وقت شما را می‌گیرد و آنچه واقعا هست، اختلاف وجود دارد. این به این دلیل است که انسان ها در دانستن مدت زمان انجام وظایف ضعیف عمل می کنند. مثلا بگویید که باید یک ایمیل 300 کلمه ای بنویسید. ممکن است فکر کنید: نوشتن یک ایمیل ساده است. نباید بیش از 5 دقیقه طول بکشد. با این حال، این احتمال وجود دارد که شما سرعت خود را بیش از حد تخمین زده و سایر کارهای کوچکتر مرتبط را که باید انجام دهید تا به هدف نهایی خود برسید، دست کم بگیرید. تصحیح خواندن، نظارت بر انتخاب زبان و مکان یابی آدرس های ایمیل همگی می توانند به زمان انجام کار اضافه کنند. با این موارد اضافه شده، آن ایمیل 5 دقیقه ای در واقع می تواند 20 دقیقه از وقت شما را بگیرد، یعنی 500 درصد بیشتر از زمانی که در ابتدا برنامه ریزی کرده بودید.

اکنون بگویید که برای چندین کار خود همین مشکل را دارید. زمانی که برای اولین بار شروع به انجام کاری نمودید، حجم کاری متعادلی داشتید، مطمئنا با گذشت زمان کارهایتان زیاد شد و به فهرست کارهای استرس زا تبدیل می شود. شما باید یک ایده واقع بینانه از آنچه می توانید انجام دهید و آنچه واقعا وقت شما را می گیرد داشته باشید. به همین دلیل است که ایجاد یک ممیزی (حسابرسی) زمان سودمند است. ساده ترین راه برای انجام ممیزی زمان استفاده از برنامه ردیابی زمان است. بسیاری از شرکت‌ها نسخه‌های رایگان نرم‌افزار خود را ارائه می‌کنند، اما Toggl Track ساده‌ترین و رایگان‌ترین گزینه است که برنامه‌هایی برای همه دستگاه‌ها در دسترس است. برای دریافت تصویری دقیق از زمان مصرف خود هر کاری را که به مدت یک هفته انجام می‌دهید دنبال کنید.

در پایان هفته، به گزارش ها نگاه کنید و زمانی را که برای کارهای مختلف صرف کرده اید، ارزیابی کنید. با این داده ها، می توانید به راحتی مناطقی را برای بهبود پیدا کنید. برای مثال، ممکن است زمان زیادی را صرف نشستن در جلسات غیرمولد یا انجام کارهای پرمشغله کنید. اکنون با این دانش، می توانید تصویر دقیقی از نحوه گذراندن وقت خود داشته باشید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید. این کار ما را به یک نتیجه خوب می رساند.

اهداف قابل دستیابی را تعیین کنید و وظایف خود را اولویت بندی کنید.

اگر کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، هیچ مقدار مدیریت زمان به شما کمک نمی کند تا همه آن را انجام دهید. اکنون که یک ممیزی زمان ایجاد کرده اید، می توانید ببینید که آیا به سادگی نیاز دارید زمان خود را بهتر مدیریت کنید یا اینکه بیش از حد در ظرف خود دارید.

اگر فکر می کنید اهدافتان قابل دستیابی هستند و فکر می کنید تلاش زیادی برای انجام دادن دارید، سعی کنید یک ماتریس آیزنهاور ایجاد کنید یا از 4 Ds مدیریت زمان استفاده کنید: انجام، به تعویق انداختن، تفویض اختیار و حذف. هر دو روش با قرار دادن وظایف خود در یکی از 4 گروه به اولویت بندی کمک می کنند:

  • انجام دهید: کارهایی که مهم و فوری هستند.
  • به تعویق انداختن: کارهایی که مهم هستند اما فوری نیستند.
  • نماینده: کارهایی که فوری هستند اما مهم نیستند.
  • حذف: کارهایی که نه فوری هستند و نه مهم.

استفاده از این متدولوژی ها به شما کمک می کند تعیین کنید چه وظایفی را باید اولویت بندی کنید و چه کارهایی را باید برنامه ریزی کنید، واگذار کنید یا حذف کنید. اهداف شما هر چه که باشند باید هوشمند (SMART) نیز باشند: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و به موقع.

یک برنامه روزانه یا فهرست کارها ایجاد کنید

این را می توان در اولین بلوک روز کاری یا چند دقیقه آخر انجام داد. از هر یک از این زمان‌ها برای ایجاد فهرست کارهای روزانه استفاده کنید. هنگامی که لیست کارهای خود را ایجاد می کنید، مطمئن شوید که آن را ساده نگه دارید. دیدن لیست های نیمه تمام روز به روز می تواند ناامید کننده باشد. حتی زمانی که صحبت از بهره وری شخصی به میان می آید، بهتر است کمتر از حد متعهد باشید و یا حتی بیش از حد نیز متعهد باشید. موارد فهرست خود را طوری بنویسید که گویی قبلا آنها را تکمیل کرده اید. به جای “ارسال گزارش به مدیر پروژه” بنویسید “گزارش به مدیر پروژه ارسال شد.” این ترفند کوچک به شما انگیزه بیشتری می دهد وقتی می خواهید وظایف را از لیست خود حذف کنید.

هفته خود را برای جمعه برنامه ریزی کنید

قدم زدن در هفته کاری با برنامه به شما کمک می کند تا روی اولویت های اصلی خود تمرکز کنید. همچنین انتقال از طرز فکر بی دغدغه آخر هفته به صبح شنبه مولد “مغز کار” را آسان می کند. چند دقیقه در روز جمعه برای ایجاد یک برنامه برای کل هفته خود وقت بگذارید. با تقسیم اهداف هفتگی به کارهای روزانه، شانس موفقیت خود را افزایش دهید. به این ترتیب می‌توانید کارهایی را که هر روز باید انجام دهید، در یک نگاه ببینید.

با برنامه ریزی کارهای کم اولویت برای چهارشنبه ها و دیگر زمان های کم انرژی، خود را برای موفقیت آماده کنید. به یاد داشته باشید، سطح انرژی و خلاقیت شما در طول هفته در نوسان است. یکشنبه و دوشنبه کارهای خلاقانه و سختگیرانه را کامل کنید. جلسات را برای سه شنبه برنامه ریزی کنید، زمانی که انرژی تیم شما شروع به کاهش می کند. از چهارشنبه ها و شنبه های خود برای برنامه ریزی و شبکه سازی استفاده کنید.

استراتژی ها و روش های مدیریت زمان

صدها رویکرد متنوع برای بهره وری شخصی وجود دارد. ما می دانیم که همه افراد به طور متفاوتی کار می کنند، به همین دلیل است که رویکرد آزمون و خطا در این استراتژی های مدیریت زمان می تواند به شما کمک کند بهترین روش را برای خود پیدا کنید.

مهم ترین و سخت ترین وظایف خود را اول صبح انجام دهید

برای اکثر مردم، چند ساعت اول کار بیشترین بازدهی را دارد. به اندازه ی کافی، وقتی مغز شما کاملا بیدار نیست، می توانید راحت تر تمرکز کنید. مغزهای فعال انرژی اضافی کمتری برای رویاپردازی و نگرانی در مورد کارهای دیگر دارند. از این به نفع خود استفاده کنید و پس از بیدار شدن از خواب، سخت ترین کارهای ذهنی خود را انجام دهید.

از قانون 80-20 استفاده کنید

قانون 80-20 که به آن اصل پارتو نیز گفته می شود، توسط اقتصاددان ایتالیایی ویلفردو پارتو (Pareto Principle) ابداع شد و مشاهده کرد که 80 درصد از یک نتیجه عموما تنها از 20 درصد ورودی های آن حاصل می شود. از این دانش بهره ببرید و دریابید که آن فعالیت ها چه بخشی از آن 20 درصد هستند. به عنوان مثال، بگویید که شما یک صاحب آژانس هستید و به دنبال مشتریان هستید. شما 30 دقیقه در روز را برای ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه و 1 ساعت پیام رسانی و حفظ حساب رسانه های اجتماعی کسب و کار صرف می کنید. فقط 1 مشتری توسط رسانه های اجتماعی به شما ارجاع داده شد، در حالی که شما 5 مشتری دارید که از طریق ایمیل به دست آمده اند.

واضح است که اگر می‌خواهید مشتریان خود را به حداکثر برسانید، باید زمان خود را به اطلاع‌رسانی ایمیل اختصاص دهید. هر کسی می تواند از قانون 80-20 استفاده کند تا بفهمد زمان خود را کجا بگذراند. اگر مطمئن نیستید که چه فعالیت هایی در 20% شما وجود دارد، باید یک ممیزی زمان انجام دهید یا از یک ابزار ردیابی زمان استفاده کنید، زیرا این نشان می دهد که چه فعالیت هایی بیشترین تأثیر را دارند و بیشترین زمان را می گیرند.

از ساعات طلایی یا زمان پرایم بیولوژیکی استفاده کنید

آیا می دانید چه زمانی از روز پربازده ترین کار خود را انجام می دهید؟ دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا حجم کاری خود را بهینه کنید. برای پیدا کردن ساعات طلایی یا ساعات اولیه بیولوژیکی خود، روز کاری خود را به 3 تا 5 بازه زمانی تقسیم کنید. با استفاده از یک نوت بوک یا ابزار ردیابی اوقات فراغت، بهره وری خود را در هفته پیگیری کنید. در پایان هفته، این نقاط زمانی را از بیشترین تا کم بازده رتبه بندی کنید. بعد از اینکه ساعات طلایی خود را پیدا کردید، می توانید هفته های خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید. برای زمان های اوج بهره وری، کارهای دشوار یا بسیار درگیر را برنامه ریزی کنید.

از روش پنیر سوئیسی استفاده کنید

احساس غرق شدن در کارهای بزرگ آسان است. زمانی که نمی دانید از کجا شروع کنید، بیش از حد ممکن است به تعویق انداختن یا از دست دادن تمرکز منجر شود. روش پنیر سوئیسی، که توسط آلن لیکین (Alan Lakein) ابداع شد، استدلال می‌کند که بهترین راه برای غلبه بر این موضوع، تجزیه پروژه‌های بزرگ‌تر به وظایف کوچک‌تر یا به تکه‌های زمانی است. با تکمیل یک کار کوچک یا یک بلوک زمانی 15 دقیقه ای، پروژه را کمتر دلهره آور می کنید و احتمال اتمام به موقع آن را افزایش می دهید.

نکات و ترفندهای مدیریت زمان

همه ما می‌توانیم هر از گاهی از یک تقویت کوچک استفاده کنیم. از این نکات و ترفندهای کوچک استفاده کنید تا کمی بیشتر به استراتژی یا روش بهره وری خود اضافه کنید.

برای کارها محدودیت زمانی قرار دهید

وظایف برای پر کردن زمانی که به آنها داده می شود گسترش می یابد، یا قانون پارکینسون چنین استدلال می کند. اگر به یک کار به جای یک ساعت دو ساعت وقت بگذارید، مقدار کاری که برای انجام آن کار باید انجام دهید به سادگی افزایش می یابد تا دو ساعت کامل پر شود. نگاهی دیگر به ممیزی زمان خود بیندازید و کارهایی را که بیش از آنچه انتظار داشتید طول کشیده را شناسایی کنید. برای آن کارها محدودیت زمانی تعیین کنید. با تعیین محدودیت ها تمرکز خود را بهبود می بخشید و کارآمدتر کار می کنید. شما همچنین از خزش دامنه اجتناب خواهید کرد: گسترش یک پروژه که زمانی رخ می دهد که وظایف به خوبی تعریف یا کنترل نشده باشند. اگر هنوز می بینید که از این محدودیت های زمانی فراتر می روید، گردش کار خود را بررسی کنید و تعیین کنید که آیا باید در آینده زمان بیشتری را به آن وظایف اختصاص دهید. همچنین می توانید سعی کنید اتلاف وقت کمی مانند استراحت های برنامه ریزی نشده را حذف کنید.

یک لیست انجام شده را به لیست کارهای خود اضافه کنید

مهم نیست چقدر خوب برنامه ریزی می کنید، کارهای غیرمنتظره همیشه در طول روز ظاهر می شوند. آنها را در فهرستی جداگانه در کنار کارهایتان یادداشت کنید تا در پایان روز رضایت بیشتری داشته باشید. روز جمعه، دستاوردهای هفته قبل خود را دوباره مرور کنید و موفقیت های خود را به خود تبریک بگویید. این دوره بررسی اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا برنامه هفته آینده را ایجاد کنید.

یک روز زودتر باش

بسیاری از مردم بر این باورند که تحت فشار شدید یک ضرب الاجل بهترین کار را دارند و کار را تا روز قبل از موعد مقرر به تعویق می اندازند. با این حال، برای اکثر این موارد در واقع اینطور نیست. پروژه‌ها معمولا بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌شد زمان می‌برند و انجام پروژه‌ها در زمان مقرر را دشوار می‌سازد. یک ضرب الاجل زودتر برای خود تعیین کنید و به آن پایبند باشید. برنامه ریزی کنید که کار خود را یک روز زودتر از موعد مقرر ارسال کنید.

فورا جواب نده

به ایمیل یا پیام ها در همان ثانیه ای که می رسند به صورت خودکار پاسخ ندهید. برنامه‌های ایمیل یا پیام‌رسانی را ببندید تا هنگام کار بر روی کارهای با تمرکز بالا از وقفه جلوگیری کنید.

قبل از جلسات، نتایج مورد نظر خود را مشخص کنید

اگرچه جلسات ضروری و مهم هستند، اما جلسات به خوبی شناخته شده است. همه در یک تماس زوم بودند که بیشتر از زمان مورد نیاز ادامه داشت. برای اطمینان از برگزاری جلسات موثر و به موقع، قبل از جلسه مطمئن شوید که هدف مشخصی در ذهن شما وجود دارد. یک دستور کار تهیه کنید و از قبل با شرکت کنندگان در جلسه به اشتراک بگذارید. شما و تیمتان زمان کمتری را تلف خواهید کرد و زودتر به سر کار خود باز خواهید گشت.

برای استراحت بین کارها برنامه ریزی کنید

در هر دو ساعت بیداری و استراحت، مغز انسان چرخه های اولیه فعالیت استراحت یا به اختصار BRAC را طی می کند. مغز هر 90 دقیقه بین هوشیاری بالاتر و پایین تر چرخه می زند. پس بیش از 90 دقیقه کار با شدت بالا، شروع به استفاده از ذخایر انرژی اضطراری برای ادامه کار می کنیم. برنامه ریزی یک استراحت حداقل هر 90 دقیقه می تواند به شما کمک کند تمرکز خود را حفظ کرده و بهره وری خود را در طول روز بالا نگه دارید.

از زمان انتظار نهایت استفاده را ببرید

برای همه اتفاق می‌افتد: ما در صف‌ها، اتاق‌های انتظار، پایانه‌های فرودگاه، ایستگاه‌های قطار و غیره منتظر می‌مانیم. از این زمان‌های بیکار برای پاسخ دادن به ایمیل‌های خود، پیگیری تماس‌ها و پیام‌های از دست رفته، ورزش، تمرین، استراحت یا مدیتیشن استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توانید یک کتاب یا کتاب‌خوان الکترونیکی را با خود حمل کنید و کمی زمان مطالعه کنید. حتی اگر کتاب به طور مستقیم با کار مرتبط نباشد، مطالعه به افزایش تمرکز و بهبود ارتباط مغز کمک می کند.

ابزارهای مدیریت زمان

نیاز به کمی کمک اضافی به وسیله ی ابزارهای مدیریت زمان دارید. این ابزارهای مدیریت زمان بهترین دوستان بهره وری شما هستند.

از برنامه ها برای جلوگیری از حواس پرتی استفاده کنید

هنگام کار بر روی کارهای متمرکز، از عملکردهای «مزاحم نشوید» رایانه و تلفن خود استفاده کنید. ابزارهایی مانند Self Control یا Freedom می توانند برای مسدود کردن وب سایت های حواس پرتی استفاده شوند. از این ها برای مسدود کردن وب سایت های منحرف کننده مانند رسانه های اجتماعی یا سایت های خبری استفاده کنید.

از برنامه های مدیریت زمان استفاده کنید

بهترین راه برای مدیریت زمان این است که بدانید زمان شما در وهله اول به کجا می رود. برنامه های مدیریت زمان به شما این امکان را می دهند که پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید و الگوهای به تعویق انداختن خود را بفهمید. راه اندازی یک تایمر می تواند به افزایش تمرکز شما کمک کند و به عنوان سیگنالی به مغز شما برای تبدیل به حالت کار کمک می کند. ما برنامه رایگان Toggl Track را توصیه می کنیم که استفاده از آن آسان است و در اکثر دستگاه ها در دسترس است. همچنین گزارش جامعی را ارائه می دهد تا بتوانید الگوهای اهمال کاری خود را به راحتی مشاهده کنید. همچنین بسیاری از برنامه‌های ردیابی زمان پولی مانند Clockify، Harvest یا Time Doctor وجود دارد.

پنجره های باز خود را به حداقل برسانید

توجه خود را با کار کردن روی یک مانیتور و باز کردن تنها یک پنجره هدایت کنید. آفلاین شدن نیز ممکن است یک گزینه باشد اما اجازه دهید تا این حد جلو نرویم.

ایمیل خود را سازماندهی کنید

صندوق های ورودی به هم ریخته غُرق زمان هستند. بهترین راه برای سرعت بخشیدن به ارتباطات ایمیل و اتلاف وقت کمتر در تبادلات، سازماندهی صندوق ورودی است. Gmail ویژگی های مختلفی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند بر ایمیل های دریافتی خود تسلط داشته باشید. اگر از مشتری دیگری استفاده می کنید، به Gmail (از طریق POP3، SMTP، و ارسال) یا استفاده از یک برنامه خارجی مانند Airmail تغییر دهید. در اینجا چند ترفند وجود دارد که به شما کمک می‌کند ایمیل‌ها را سریع‌تر بررسی، سازماندهی و پاسخ دهید:

  • ایمیل هایی را بایگانی کنید که ممکن است حاوی اطلاعات مهمی باشند اما نیازی به پاسخ فوری ندارند.
  • برچسب‌های عملی مانند فوری، انتظار، نیاز به اقدام ایجاد کنید.
  • از فیلترها برای تخصیص خودکار برچسب‌ها به نامه‌های دریافتی بر اساس فرستنده یا برخی اطلاعات – کلمه کلیدی دیگری که حاوی آن هستند، استفاده کنید.
  • حتی می توانید با تنظیم یک فیلتر برای هر ایمیلی که حاوی کلمه “لغو اشتراک” است، همه خبرنامه ها را برچسب گذاری کنید.
  • Canned Responses را فعال کنید و از ایمیل هایی که بیش از دو بار ارسال کرده اید، الگوهایی ایجاد کنید. می‌توانید این موارد را قبل از ارسال سفارشی کنید، اما داشتن یک طرح کلی قبل از شروع، روند را به میزان قابل توجهی سرعت می‌بخشد.

مهارت های یادگیری مدیریت زمان

ما هرگز یادگیری را تمام نکرده ایم و مدیریت زمان قابل قبول نیست. چه به تازگی با مدیریت زمان شروع کرده اید یا یک حرفه ای باتجربه هستید، این نکات به شما کمک می کند در سفر یادگیری خود به جلو حرکت کنید.

سیستم خود را به عادت تبدیل کنید

لازم است ایده های فوق به عادات پایدار تبدیل شوند. ادامه اجرای این نکات مدیریت زمان به تقویت ذهنیت بهره وری کمک می کند. یک برنامه معقول تنظیم کنید که بتوانید در طولانی مدت (حداقل یک ماه) حفظ کنید. این رفتارها با گذشت زمان به طور فزاینده ای خودکار خواهند شد. مطالعه‌ای که در مجله اروپایی روانشناسی اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که بیش از 2 ماه طول می‌کشد تا یک رفتار جدید به طور خودکار تبدیل شود. دقیقا 66 روز، بنابراین اگر شکل‌گیری این عادت‌ها مدتی طول می‌کشد، خودتان را مورد ضرب و شتم قرار ندهید.

در این مدت عادت های بد را کنار بگذارید

بهترین راه برای ترک عادت های بد، شروع کوچک است. عادت‌های بد بزرگ‌تر را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید یا در ابتدا، روی عادت‌های بد کوچک‌تر خود تمرکز کنید. تغییرات کوچک‌تر احتمال کمتری دارد که پاسخ‌های استرس فیزیولوژیکی را تحریک کند و پذیرش و تکرار آن‌ها را برای بدن و ذهن شما آسان‌تر می‌کند. یک عادت را انتخاب کنید، یک برنامه تنظیم کنید و به آن پایبند باشید. با پیروی از این برنامه، کنار گذاشتن بیشتر عادات قدیمی و غیرمولدتان آسان تر خواهد شد.

چندوظیفه ای نکنید

چندوظیفه ای تاثیر منفی بر بهره وری دارد. تحقیقات نشان داده است که کسانی که چند کار را انجام می دهند، در جلوگیری از حواس پرتی نسبت به همتایان خود که تمرکز می کنند، مشکل بیشتری دارند. علاوه بر این، چندوظیفه ای می تواند بر توانایی شناختی شما تأثیر بگذارد. یک کار را برای انجام انتخاب کنید، یک تایمر تنظیم کنید و فقط روی آن کار کنید تا زمانی که کار را تمام کنید یا تایمر خاموش شود. این به اطمینان از تمرکز و استانداردهای کیفیت شما کمک می کند.

منتظر الهام نباشید، همین الان این کار را انجام دهید

برخی از هنرمندان منتظر الهام گرفتن هستند، برخی از نویسندگان منتظرند تا بلاک نویسنده فروکش کند و برخی از تاجران منتظر یک محیط کاری بی نقص و بی صدا برای انجام کارهای سخت هستند. اگر همیشه منتظر زمان مناسب باشید، زمانی که زمان مناسب باشد برای آن آماده نخواهید بود. همانطور که هنرمند چاک کلوز (Chuck Close) گفت: “الهام برای آماتورهاست؛ بقیه فقط حاضر می شویم و به کار می پردازیم.”

برای کمال تلاش نکنید

کمال دشمن خوبی است، یا به قول معروف وقتی همه چیز باید عالی باشد، آیا هر چیزی می تواند به اندازه کافی خوب باشد؟ احتمالا نه. انجام شده بهتر از کامل است. برای استثنایی شدن، باید بارها شکست بخورید و از اشتباهات خود درس بگیرید. به هر تلاشی به عنوان یک آزمایش نگاه کنید، گامی ارزشمند در سفر خود، بدون توجه به نتیجه.

به جزئیات کوچک توجه نکنید

به جای کمال گرایی، تصویر بزرگ را در ذهن داشته باشید. روی اولویت های خود تمرکز کنید، نه جزئیات جزئی کارتان. به مهمترین وظایف در لیست کارهای خود بپردازید.

از تقویم خود استفاده کنید

یک تقویم برای خیلی بیشتر از برنامه ریزی جلسات مفید است. می توانید از تقویم خود برای مسدود کردن کارهای متمرکز خود، پیگیری ضرب الاجل ها و افزودن خودکار مکان به رویدادها استفاده کنید. استفاده فعالانه از تقویم به شما کمک می کند مسئولیت زمان خود را بپذیرید.

مدیریت زمان و تعادل بین کار و زندگی

کار و زندگی ممکن است جدا از هم به نظر برسند، اما کاری که در یک سمت از زندگی خود انجام می دهید تأثیر عمیقی بر طرف دیگر خواهد داشت. حفظ عادات زندگی سالم به شما کمک می کند تا زمانی که به سر کار می پردازید به موفقیت بیشتری برسید.

ورزش کنید

فعالیت بدنی تاثیر زیادی بر بهره وری دارد. شرکت کنندگان در یک مطالعه به بهبود 72 درصدی در مدیریت زمان و تکمیل بار کاری پس از افزودن ورزش روز کاری به روال خود اشاره کردند. محققان نشان داده اند که جلسات ورزشی کوتاه و شدید می تواند به اندازه جلسات طولانی تر مفید باشد. زمانی را برای حداقل یک تمرین کوتاه یک روز در میان بگذارید.

خوب خوابیدن

آیا به این فکر می کنید که با نزدیک شدن به مهلت زمانی، برخی از ساعات خواب خود را فدای آن پروژه کنید؟ دانشمندان دریافته اند که خواب کمتر برای ایجاد زمان بیشتر برای کارها در واقع تاثیر منفی در کوتاه مدت و بلند مدت دارد. افراد خسته بیشتر کارها را به تعویق می اندازند و راحت تر حواسشان پرت می شود. به مغزتان هر شب حداقل هشت ساعت بخوابید حتی اگر این ضرب الاجل به زودی فرا برسد.

زمان استراحت را برنامه ریزی کنید

هنگامی که ما کار می کنیم، بدن ما فرآیندی به نام مدل تلاش – بازیابی را طی می کند. در طول یک روز کاری معمولی، همه ما کارهایی را انجام می دهیم که نیاز به تلاش دارند. بدن ما با تسریع ضربان قلب، افزایش سطح فشار خون که خستگی را افزایش می دهد و به بدن استرس وارد می کند، به این خروجی تلاش پاسخ می دهد. وقتی در پایان روز کاری برای بهبودی وقت بگذارید، این واکنش های فیزیولوژیکی به سطح اولیه خود باز می گردند. اگر زمانی را برای بهبودی اختصاص ندهید، ممکن است اثرات نامطلوب فیزیولوژیکی و روانی داشته باشید.

بسیار مهم است که مغز کاری خود را برای بهره وری سالم و آینده خود خاموش کنید. از تأثیرات مثبتی که مدتی آرام می تواند بر فرآیندهای خلاقانه شما داشته باشد شگفت زده خواهید شد. فعالیت هایی مانند یوگا یا مدیتیشن را برای کمک به آرامش بدن و آرامش ذهن خود امتحان کنید.

مهارت نه گفتن

وقت شما ارزشمند است آن را برای کارها و پروژه هایی که با ماموریت و اهداف شما همخوانی ندارند هدر ندهید. به‌جای پذیرش خودکار دعوت‌ها و پیشنهادات، بگویید: «برنامه‌ام را بررسی می‌کنم و با شما تماس می‌گیرم». این عبارت ساده برای ارزیابی پیشنهادات و تصمیم گیری هوشمندانه وقت شما را می گیرد.

طرف دیگر مغز خود را تمرین دهید

سرگرمی های سازنده بخش هایی از مغز شما را درگیر می کند، اما همچنان برای عملکرد ذهنی بالا مهم هستند. با توسعه این بخش‌های مغز می‌توانید مشکلات را سریع‌تر حل کنید و خلاقیت بیشتری در اختیار داشته باشید. علاوه بر این، گذراندن زمان در خارج از منطقه راحتی می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و به شما در توسعه مهارت های جدید کمک کند. فعالیت سازنده‌ای را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید و می‌توانید در یک دوره زمانی به آن ادامه دهید. برخی از سرگرمی های محبوب عبارتند از: خواندن، آشپزی، رقص، باغبانی، مدیتیشن، یادگیری زبان و پیشرفت.

اوقات خوبی داشته باشید، مهم نیست که چه باشد

در مورد چک کردن تمام موارد موجود در لیست کارهای خود وسواس نداشته باشید. همه به یک تعادل مناسب کار و زندگی نیاز دارند. به پایان رساندن حجم کاری بیش از حد امروز ارزش یک روز غیرمولد و فرسوده فردا را ندارد. پیوسته کار کنید و در بهترین سرعت خود بمانید. عجله در انجام کارها باعث کاهش کیفیت کار و ایجاد استرس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *