مدیتیشن متعالی چیست ؟

فهرست محتوای این مقاله

مدیتیشن متعالی چیست ؟

مدیتیشن متعالی (TM) تکنیکی برای اجتناب از افکار منحرف کننده و ارتقای حالت آگاهی آرام است. مرحوم ماهاریشی ماهش یوگی (Maharishi Mahesh Yogi) مدیتیشن متعالی را از سنت ودایی باستانی هند اتخاذ کرد. او این تکنیک را در دهه 1960 به ایالات متحده آورد. در حین مدیتیشن، فردی که تمرین مدیتیشن متعالی را انجام می دهد با چشمان بسته در وضعیتی راحت می نشیند و بی صدا یک مانترا را تکرار می کند. مانترا کلمه یا صدایی از سنت ودایی است که برای ایجاد تمرکز استفاده می شود. به گفته حامیان مدیتیشن متعالی ، هنگام مدیتیشن، فرآیند تفکر عادی “تعالی” می شود و با حالت آگاهی خالص جایگزین می شود. در این حالت، مراقبه کننده به سکون کامل، استراحت، ثبات، نظم و فقدان کامل مرزهای ذهنی دست می یابد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن منظم می تواند درد مزمن، اضطراب، فشار خون بالا، کلسترول و استفاده از خدمات مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد. مدیتیشن، چه مدیتیشن متعالی و چه اشکال دیگر، به طور کلی بی خطر است و ممکن است کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد. اما کارشناسان توافق دارند که مدیتیشن نباید به عنوان یک درمان منفرد برای هر بیماری خاص یا به جای مراقبت های پزشکی معمولی مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش مدیتیشن متعالی

برخلاف برخی از اشکال مراقبه، تکنیک مدیتیشن متعالی نیاز به یک دوره آموزشی هفت مرحله ای همراه با یک معلم معتبر دارد. یک معلم مدیتیشن متعالی اطلاعات کلی در مورد این تکنیک و اثرات آن را طی یک سخنرانی مقدماتی 60 دقیقه ای ارائه می دهد. پس از آن یک سخنرانی 45 دقیقه ای دوم که در آن اطلاعات دقیق تری ارائه می شود، انجام می شود. افرادی که علاقه مند به یادگیری این تکنیک هستند، سپس در یک مصاحبه 10 تا 15 دقیقه ای و 1 تا 2 ساعت آموزش شخصی شرکت می کنند. پس از یک مراسم کوتاه، به هر یک از آنها یک مانترا داده می شود که قرار است آن را محرمانه نگه دارند.

بعد از آن 3 روز بررسی صحت با 1 یا 2 ساعت آموزش بیشتر می آید. در این جلسات معلم موارد زیر را انجام می دهد:

  • این تمرین را با جزئیات بیشتری توضیح می دهد.
  • در صورت نیاز اصلاحات می دهد.
  • اطلاعاتی در مورد مزایای تمرین منظم ارائه می دهد.

در طی چند ماه آینده، معلم مرتبا با تمرین‌کنندگان ملاقات می‌کند تا از تکنیک صحیح اطمینان حاصل کند. افراد مدیتیشن متعالی را دو بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه تمرین می کنند. این معمولا به این معنی است که یک بار در صبح قبل از صبحانه و یک بار بعد از ظهر قبل از شام. مدیتیشن متعالی به هیچ تلاش سنگینی نیاز ندارد. همچنین نیازی به تمرکز یا تفکر ندارد. در عوض، به دانش‌آموزان گفته می‌شود که به طور عادی نفس بکشند و توجه خود را روی مانترا متمرکز کنند. چند گزارش حاکی از آن است که مدیتیشن می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن علائم در افراد مبتلا به شرایط روانی خاص شود. اگر در وضعیت روانی خاصی قرار دارید، قبل از شروع مدیتیشن متعالی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین به مربی مراقبه خود در مورد وضعیت خود اطلاع دهید.

فواید مدیتیشن متعالی

موارد زیادی در مورد مزایای مدیتیشن 20 دقیقه ای دو بار در روز که در طول مدیتیشن متعالی انجام می شود، مستند شده است. بنیاد ماهاریشی ایالات متحده گزارش می دهد که بیش از 380 مطالعه تحقیقاتی با داوری در دانشکده های پزشکی در سراسر جهان (از جمله هاروارد، استنفورد، ییل و UCLA)، در بیش از 160 مجله علمی منتشر شده است.

پزشکان تاثیر مدیتیشن متعالی را که در یک مطالعه کنترل‌شده تصادفی 5 ساله که در سال 2012 بر روی بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب تثبیت شده منتشر کردند، 48 درصد کمتر از افراد گروه کنترل در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته بودند و تحقیقات نشان می دهد که تمرین مدیتیشن متعالی دارای پتانسیل “بالینی معنی دار” برای کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک است.

تحقیقات همچنین کاربردهای بالقوه دنیای واقعی مدیتیشن متعالی را با جانبازان، زندانیان و دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) کشف کرده است. به عنوان مثال، مطالعات مزایای  مدیتیشن متعالی را به جمعیت زندانیان مرد و زن مرتبط می کند (جایی که ممکن است تکرار جرم را در بین محکومان به جرم کاهش دهد). یک مطالعه در سال 2018 که در Military Medicine منتشر شد، نشان داد که جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هنگامی که مراقبه متعالی را تمرین می کردند، تسکین قابل توجهی از علائم خود پیدا کردند. در نهایت، یک مطالعه اکتشافی بر روی دانش آموزان 11 – 14 ساله با تشخیص های قبلی ADHD نشان داد که مدیتیشن متعالی پتانسیل کاهش استرس، اضطراب و علائم ADHD مرتبط با استرس را در عرض سه ماه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *