مراحل یادگیری کوین ترودو

مراحل یادگیری کوین ترودو

کوین ترودو در دوره آرزوی تو دستور توست به مراحل یادگیری یادگیری اطلاعات جدید که 4 سطح است اشاره می کند . شما هر اطلاعات یا عمل جدیدی را بخواهید یاد بگیرید باید از مراحل یادگیری کوین ترودو عبور کنید . همه ما بارها این چهار مرحله را تجربه کرده ایم اما ممکن است هیچ وقت به این مراحل دقت نکرده باشیم .

[irp posts=”2359″ name=”کوین ترودو – آرزوی تو دستور توست – دوبله فارسی”] [irp posts=”1790″ name=”کوین ترودو – آرزوی تو دستور توست – زیرنویس فارسی”]

درک این چهار مرحله و یادگیری این که چه اصلی باعث می شود به مرحله بعد قدم بگذاریم به شما کمک میکند تا اطلاعات جدیدی که میخواهید را سریعتر و بهتر یاد بگیرید .

پس از رسیدن به مرحله چهارم در حقیقت شما به درجه استادی در آن عمل یا اطلاعات خواهید رسید .

حتما دیده اید که افرادی کار های خارق العاده انجام میدهند . مثلا فردی می تواند تعادل خود را نوک یک میله بلند حفظ کند . یا تیرکمان داری که از فاصله بسیار زیاد دقیقا به مرکز هدف تیر میزند . یا افرادی که با چشم بسته مکعب روبیک را کامل می کنند . واقعا آنها چطور این کار را انجام میدهند و به این سطح از قدرت رسیده اند ؟

مراحل یادگیری چیست ؟

چهار مرحله در هنگام یادگیری اطلاعات جدید وجود دارد . شما این مراحل را به ترتیب طی می کنید و این وابسته به تلاش و تکرار است که شما به مرحله بعدی سعود کنید . در ادامه این 4 مرحله یادگیری را شرح داده ایم و مثالی برای هر مرحله ذکر کرده ایم تا شما متوجه هر کدام شوید .

ممکن است ذکر این مسئله به شکل متن کمی سردرگم کننده باشد . لطفا با دقت و تمرکز مراحل یادگیری را مطالعه کنید .

ناشایستگی ناخودآگاه

اگر از قبل در مورد انجام عملی هیچ اطلاعاتی نداشته باشید ، شما نه تنها اطلاعاتی در مورد کلیت آن عمل ندارید . بلکه انجام آن عمل را نیز بلد نیستید .

برای درک بهتر این موضوع ، به یاد بیاورید وقتی که کودک بودید ، برای اولین بار که کفش بند را دیدید اصلا نمیدانستید که بند کفش چیست و چه کاری انجام میدهند و همچنین روش بستن بند کفش را نیز بلد نبودید .

بنابراین شما نه اطلاعاتی درباره اصل آن عمل دارید و نه اطلاعاتی از روش انجام آن عمل .

ناشایستگی خودآگاه

بعد از این که شما یک بار چیزی را مشاهده کنید یا اطلاعات کسب کنید در حقیقت دانش پیدا کردید که اطلاعات یا عملی وجود دارد اما شما آن را ندارید یا نحوه انجام آن را بلد نیستید .

مجدد به مثال کفش در کودکی فکر کنید . بعد از این که اولین بار پدر و مادر بند کفش خودشان یا شما را ببندند شما اطلاع پیدا میکنید که بند کفش باید بسته شود و تقریبا متوجه می شوید کارایی آن چیست ؛ اما هنوز روش انجام عمل که همان بستن بند کفش باشد را نمیدانید و با بارها کمک پدر و مادر تلاش می کنید که یاد بگیرید .

بنابراین شما متوجه شدید که اطلاعاتی درباره یک عمل وجود دارد اما شما این اطلاعات را ندارید و روش انجام آن عمل را نمیدانید .

شایستگی خودآگاه

در مرحله بعدی شما با تفکر به اطلاعات و عمل به اندازه کافی آگاهی بدست می آورید . اما برای یاد آوری آن و انجام عمل نیازمند تاخیر زمانی هر چند کوتاه هستید .

برای مثال شما میدانید که بند کفش چیست و باید چه عملی روی آن انجام شود و همچنین حالا کم کم یاد گرفتید که بند کفش خود را ببندید . اما هر بار چند لحظه تفکر میکنید که اول باید کدام بند را به چه شکل عبور دهید و حتی ممکن است چند بار اشتباه گره بزنید و اصلاح کنید و در نهایت به نتیجه برسید .

بنابراین شما متوجه شدید که اطلاعاتی درباره یک عمل وجود دارد و شما آن را یادگرفتید ولی هنوز در انجام آن عمل نیاز به فکر و وقفه کوتاه زمانی دارید .

شایستگی ناخودآگاه

بعد از تمرین های بسیار و تکرار مداوم یک عمل در مرحله آگاهی و شایستگی ، ذهن شما ناخودآگاه بعضی اطلاعات را استفاده می کند و بعضی عملیات را انجام میدهد .

مثلا شما بعد از مدتی بدون فکر کردن و حتی نگاه کردن به کفش ، بند کفش را با سرعت و بدون اشکال گره میزنید ، یا زمانی که فردی اسم شما را می پرسد بدون فکر کردن جواب می دهید . در این مرحله ذهن شما به صورت اتوماتیک کارها را انجام میدهد و اصلا نیاز به فکر و تصمیم گیری ندارید .

بنابراین شما بدون تفکر و بررسی مجدد اطلاعات مربوط به نحوه انجام یک عمل ، می توانید آن عمل را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و به نتیجه برسید .

مراحل یادگیری کوین ترودو
مراحل یادگیری کوین ترودو

چطور به مرحله شایستگی ناخودآگاه برسیم ؟

شکی نیست که همه ما برای یادگیری یک اطلاعات جدید از مرحله اول شروع میکنم . و خیلی سریع با فقط دانستن این که اطلاعاتی وجود دارد به مرحله دوم میرسیم . اما دو مرحله بعدی واقعا کلیدی هستند و تلاش زیادی را نیازمندند .

دو راه وجود دارد که شما بتوانید در نهایت به مرحله ناآگاهی و شایستگی برسید و بدون صرف زمان تفکر کاری را بدون مشکل و با دقت زیاد انجام دهید .

روش اول برای رسیدن به شایستگی ناخودآگاه

در این روش شما باید عمل را در مرحله آگاهی و شایستگی بارها و بارها تکرار کنید . برای مثال شما نیاز است چندین بار بند های کفش خود را ببندید و به مرور زمان این عمل ” ملکه ذهن ” شما شده و در حقیقت شما به ” دانش درونی ” دست خواهید یافت .

هنگامی که عملی را چندین بار تکرار میکنید هر بار مسیر های عصبی به نام نورون در مغز شما شکل میگیرند و هر بار قوی تر و قوی تر خواهند شد . در نهایت این مسر های عصبی یک شبکه بزرگ را تشکیل میدهند که به ” عادت ” ختم می شود . یعنی پس از آن شما عادت دارید که بند کفش خود را به شکل صحیح و بدون نیاز به تفکر ببندید .

روش دوم برای رسیدن به شایستگی ناخودآگاه

در این روش شما باید زمان زیادی را صرف مشاهده یک استاد در آن عمل کنید . مشاهده به معنای فقط نگاه کردن نیست . باید دقیقا به رفتار او دقت کنید و با هر رفتاری که از او سر میزند در ذهن خود سوال هایی را ایجاد کنید و به آن پاسخ دهید . مثلا شما استادی را می بینید که کاملا به تیراندازی با کمان وارد است . شما چندین بار به شکل دست ، نحوه گرفتن کمان ، حالت قرار گیری بدن و کشیدن زه کمان دقت میکنید . به این شکل درس های زیادی را یاد میگیرید و بعد تا چند بار تمرین و تکرار همان عمل ها به نتیجه خواهید رسید .

 

اطلاعات بیشتر از مراحل یادگیری و مثال های بیشتر توسط کوین ترودو در دوره آرزوی تو دستور توست آورده شده است :

[irp posts=”2359″ name=”کوین ترودو – آرزوی تو دستور توست – دوبله فارسی”] [irp posts=”1790″ name=”کوین ترودو – آرزوی تو دستور توست – زیرنویس فارسی”]
مقالات اطلاعات عمومی

مقالات مشابه